Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Dalibor Balšínek: Na printu se ještě pořád dají vydělat peníze

Po odchodu z mediální skupiny Mafra založil Dalibor Balšínek nový internetový deník Echo24. Ten následně rozšířil o placený digitální Týdeník Echo a minulý týden se na stáncích objevila první tištěná verze tohoto formátu. Podle Balšínka se stále vyplatí investovat peníze do tisku, střední generace to vyžaduje.

V době spuštění deníku Echo24 jste už plánovali i elektronický týdeník?
Ano a od začátku jsme věděli, že bude zpoplatněný. Je to z toho důvodu, že nabízíme exkluzivní obsah, který se nedá najít v žádném jiném periodiku a nemůžeme si dovolit ho vydávat zadarmo. Ten týdeník má trochu jiný charakter než deník, nabízí možnost podívat se na události s odstupem, zasadit je do širšího kontextu.

A myslíte si, že by se hlubší analýzy nedaly napsat bez jiného formátu média?
No to ano, ale my jsme chtěli, aby nám za to čtenáři platili. Bez toho, anižby nám platili, nejsme schopní existovat.

Doufali jste, že by si Echo24 mohlo vybojovat pevnou pozici mezi českými periodiky i bez potřeby tištěné verze?
V době, kdy jsme spouštěli internetový deník, jsme s tím nepočítali. Čekali jsme až na to, jak se nám bude dařit s elektronickým Týdeníkem Echo. A vzhledem k tomu, že zájem byl velký, povzbudilo nás to k vydání i tištěné verze. Nicméně jsme stále na prvním místě digitální vydavatelství a tohle vnímáme spíš jako doplněk stejného obsahu, ale v jiném provedení.

Koho chcete tištěným týdeníkem oslovit?
Jedná se hlavně o lidi, kteří mají rádi papír. Uvědomujeme si, že cílová skupina nad 40 let si ten papír vyžaduje. A i ti mladší, kteří jsou zvyklí pracovat na počítači, si také chtějí odpočinout u trochu jiného typu média.

Kdo jsou vaši čtenáři?
Jsou to nároční lidé, vzdělaní. Zajímají se o domácí politiku, o to, co se děje ve světě, zajímají se o komentáře a analýzy. Absolutní počet naších potenciálních čtenářů odhadujeme na 700 tisíc lidí. Nikdy jsme nepočítali s tím, že budeme server, který bude mít více než půl milionu návštěvníků.

Od čeho se odvíjí cena Týdeníku Echo, který má 56 stran a stojí 39 korun?
Vzhledem k tomu, že nebudeme masovým titulem, ale spíše tím náročnějším, tak je pro čtenáře, kteří si periodikum budou chtít koupit, v podstatě jedno, jestli bude stát 30 nebo 39 korun. A pro nás je to významná částka v tom celku. Není vyšší než za Respekt nebo Reflex.

Pokryje vám náklady?
To vše záleží na tom, kolik výtisků prodáme. Nevytváříme nový produkt, akorát ho převedeme do papíru. Takže v podstatě zaplatíme jen za ten papír.

Investice do tisku je tedy stále výhodná?
Má úvaha je taková, že na printu se ještě pořád dají vydělat peníze. Nebudou to sice takové zisky jako před pěti nebo deseti lety, ale stále se dá něco utržit. Zkoušel jsem to i v minulých novinách, když jsme vydávali speciály. Uživit by se to mohlo. A nám nejde o nic jiného než se uživit.

Budete vysílat své redaktory do zahraničí, aby mohli co nejpřesněji přiblížit konkrétní problematiku?
Tak občas jo, ale určitě ne jako reportéry do válečných konfliktů. Spíš na rozhovory. Ale filosofie je taková, že nepokrýváme události, které pokrývají agentury.

Vyhýbáte se jim?
Ne, nemáme na to peníze.

Říkal jste, že se Týdeník Echo nebude podbízet lacinému vkusu ani co se týče grafické podoby, co přesně to znamená?
Ten časopis bude hlavně textový. Na trhu v podstatě nenajdete časopis, který by měl textovou dvoustranu. Skutečně se přibližuje těm americkým magazínům, kde se pracuje jen s jednou velikosti titulků. Nemáme žádné menší fotografické formáty. A ikdyž máme o 20 stran méně než běžné časopisy, v Týdeníku Echo čtenář najde stejný rozsah textu díky grafickému rozvržení. Ale je možné, že praxe nám ukáže, že něco budeme muset změnit.

Máte do budoucna v plánu vydávat i tištěný deník?
Ne, to v žádném případě, to je absolutně nereálné. Jednak kvůli nákladům a jednak proto, že na rozdíl od deníku vám časopis leží na stánku týden. Kdežto ten deník, pokud se neprodá ten den, tak je pryč. Dokonce dochází k paradoxní situaci, že stánkaři stahují sobotní vydání novin už před nedělí.


Darja Thomasová
Darja Thomasová
V Generaci20 pracovala od poloviny roku 2013 až do konce roku 2014. Začínala jako redaktorka domácí rubriky. Následně zastávala pozici vedoucí rubrik Kultura/Lifestyle a poté vedla ekonomickou rubriku.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.