Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Umělec dává obvykle dárcům odměnu za přispěné peníze.

Crowdfunding nahrává spíše známým jménům

I s prázdnou kapsou může umělec uskutečnit svůj sen, stačí když je štědrý. Umožňuje mu to crowdfunding, který funguje na principu online sbírky. V Česku tento koncept nejvíce nahrává známějším jménům kulturní scény, nebot´ si díky větší fanouškovské základně mohou dovolit žádat o víc peněz.

Hlava plná nápadů, peněženka ale zeje prázdnotou. Dříve konečná pro neznámé umělce, dnes spíše cesta, jak otestovat fanoušky – to je crowdfunding. „Je to jeden ze způsobů, jak se podílet na kultuře,“ vysvětluje Pavel Eichler z crowdfundingového serveru Hithit. Ten je českou kopií zahraničního webu Kickstarter.com, který je jen pro americké a britské uživatele.

Jestliže má tedy člověk ideu, může peníze na její uskutečnění získat v rámci internetové sbírky. Předem však musí stanovit, jak velkou sumu chce od fanoušků-mecenášů vybrat. Pak už musí jen doufat, že za 45 dní získá celou částku.

Pokud by se totiž ve sbírce vybralo byt´ jen o korunu méně, než se na začátku stanovilo, všechny peníze se by se vrátily zpět k dárcům. V úspěšném případě se může zakladatel sbírky začít radovat – peníze už jsou skoro doma. Avšak v lehce ořezané částce. Provozovatelům webu jde provize ze zisku 10 procent. Služba po pár letech fungování uživí jen jednoho zaměstnance, jelikož jen asi polovina projektů je úspěšná.

Odměny jsou cestou k úspěchu

„Nejnižší částka, o kterou lze žádat, je 50 tisíc korun,“ říká Eichler. Podle něj je to tak akorát, aby měla sbírka smysl. Zatím nejvíce peněz se na Hithit podařilo vybrat severočeskému hudebníkovi Xavierovi Baumaxovi. Přestože žádal 200 tisíc na natočení dvojalba Dawntempo, tak nakonec od svých fanoušků získal přes 300 tisíc korun.

Vysoké částky se také povedlo vybrat dalším známým jménům. Publicista Miloš Čermák získal na svůj soubor povídek téměř 170 tisíc korun, přestože žádal o zhruba polovinu méně. Také tatér Lukáš Musil, známější pod pseudonymem Musa, vybral na svou vernisáž přes 180 tisíc korun.

Úspěch projektu v crowdfundingu je totiž nabídnout za peníze něco na oplátku. Většinou se hodnota odměny odvíjí od částky, kterou člověk přispěl. Pokud člověk přispěje interpretovi na natočení nového alba 200 korun, tak často dostane CD jako odměnu.

Systém odměn podcenila hudební skupina Tata Bojs. Ta svým fanouškům slibovali za 300 korun „jen“ děkovný email. I díky tomu ve stejné akci pražské kapela neuspěla a peníze od fanoušků si neodnesla.

Třetina jde pro dárce

Lépe než Tata Bojs pochodila i alternativní kapela Lanugo, která je pro širší publikum spíše neznámou. Skupina žádala o částku 50 tisíc korun na nové CD, nakonec však zvládla vybrat přes 80 tisíc korun. Dokonce se jí podařilo získat tolik peněz i bez toho, aby si přispívali sami členové kapely. Platí totiž, že na začátku sbírky obvykle posílají peníze sami interpreti či jejich známí, aby tak prolomili psychologickou hranici pro ostatní.

„Ohlásili jsme svou sbírku v rámci festivalu, kde jsme vystupovali. Pak jsme o ní dávali vědět na všech koncertech, přes sociální sítě, či v rádiu,“ prozrazuje strategii Jakub Švejda, který kapelu zastupuje. Získaná částka však skupině na natočení alba stačit nebude.

Asi třetina získané sumy padne na ceny pro všechny, kteří kapele přispěli. Zbytek má aspoň částečně pokrýt náklady na připravované album. Ty jsou vysoké kvůli tomu, že kapela chce podle Švejdy točit v profesionálních podmínkách. Částka na tvorbu CD se proto pohybuje v rámci statisíců korun. Kdyby menší kapely chtěly finance na pokrytí celé desky, nejspíš by je nezískaly – nemají dost posluchačů.


Benedikt Lederer
Benedikt Lederer
Jako malý kluk jsem psal na zaprášená auta a zamlžená skla, nyní v roce 2013 píšu na Generaci 20. Kromě čokolády a řízků je mému srdci blízké i improvizační divadlo a veselá hudba.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.