Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Pro centrum Prahy jsou dopravní zácpy typické, foto: www.wikimedia.com

Cestování MHD ušetří jak čas, tak peníze. Auto je však pohodlnější

Ani vysoké ceny za palivo, ani výdaje na údržbu a provoz auta neodradí ty studenty, kteří si denní cestování městskou hromadnou dopravou už neumí představit. Zjišťovali jsme, z čeho a jak jsou schopní při studiu platit provoz svého automobilu.

Cestovat po Praze městskou dopravou možná není tak komfortní jako autem. Při každodenním užívání MHD a při cenách za studentské jízdné se dá ale ušetřit jak čas, tak i peníze. „Vzhledem k tomu, že nemám Opencard, vyšly by mě denně dva lístky v MHD, pokud počítám s cestou tam i zpět, na 64 Kč,“ tvrdí student Vysoké školy ekonomické (VŠE), Petr Topinka.

Během dne tak ujede odhadem 40 kilometrů, přičemž benzín ho díky nižší spotřebě stojí kolem sto korun. „Kvůli pohodlí, které mi jízda autem poskytuje, jsem ale ochoten si připlatit,“ říká Topinka.

Studentka Simona Míková bydlí za Prahou, do školy však jezdí do centra metropole. „Když jedu do školy, zaparkuju na okraji Prahy, většinou na Chodově a po zbytek dne se už po městě pohybuju hromadnou dopravou,“ vypráví. Podle ní je tenhle způsob dopravy pro ní nejlepší. „Je to rychlejší a levnější. Navíc v centru nemám kde parkovat,“ dodává.

Auto dostala studentka od rodičů. „Protože bydlíme za Prahou, tak jinou možnost, než jezdit autem, nemám. Bez auta bych se třeba večer nedostala domů,“ popisuje Simona Míková. Na benzín jí dávají rodiče, stejně jako na ostatní údržbu auta. Snaží se však jezdit, jen pokud to je nutné a po Praze se zásadně pohybuje dopravou, aby ušetřila jak čas tak peníze.

Komfort má svou cenu

Vedle studentů, kteří provozují auto pomocí brigád nebo s přispěním rodičů, jsou i tací, kteří pracují na plný úvazek i při škole. „Pracuji jako obchodní zástupce, takže mé povolání auto vyžaduje. Navíc je to pro mě pohodlnější a rychlejší. A díky stálému platu, jsem schopný provoz auta utáhnout,“ popisuje Jakub David, student VŠE. Za provoz auta měsíčně utratí necelé čtyři tisíce.

Vydělávat při studiu není ale nijak zvlášť snadné, natož pak živit z občasných přivýdělků auto. „Na provoz vozu si vydělávám během prázdninových brigád. Jinak mi přispívají rodiče. Bohužel při studiu pro mě není tak lehké skloubit učení s prací,“ vypráví Petr Topinka. Na auto si měsíčně musí vyčlenit více než tři tisíce a to pouze na palivo.

Ty, kterým výdaje na vůz platí rodiče, jsou takzvaně „za vodou“ . Nemusí je pak zajímat rozdíl ceny za studentské jízdné v MHD a ceny za projeté palivo. Ač auto nutně nepotřebují a pohybují se pouze po městě, jízdě autem dávají přednost především kvůli vlastnímu pohodlí.

„Jezdím vlastním vozem, protože to je pohodlnější, rychlejší a dovezu se kam chci,“ popisuje Klára Vítová, studentka Univerzity Jana Evangelisty Purkyně. „Jezdím denně, takže měsíčně projedu tak tři tisíce korun,“ dodává. Benzín a ostatní výdaje, jako třeba povinné ručení a opravy, ale platí z kapesného, které jí dávají rodiče.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.