Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Black Friday bez tlačenic. Češi zlevněné zboží nakupují spíše on-line

Blíží se Vánoce a mnoho lidí tak využilo akci Black Friday mimo jiné k nákupu dárků. Na 24. listopadu připadl takzvaný Černý pátek, během kterého většina prodejců zlevňuje své zboží. Jedná se o marketingovou kampaň pocházející z USA a připadá na první pátek po Dni díkůvzdání. Akce je natolik velkým lákadlem, že se vyrovnává i populárním povánočním výprodejům. Češi slevy na Black Friday využívají, k davovému šílenství při nakupování ale mají daleko.

Dlouhé fronty, přespávání přede dveřmi obchodu a následné tlačenice a rvačky, i tak může v některých zemích vypadat Black Friday. Marketingová akce pocházející ze Spojených států amerických letos připadla na 24. listopad a obchodníci během ní zlevňují nejrůznější zboží. Jak se však ukazuje, Češi k Černému pátku přistupují spíše pragmaticky. Kdo by tak očekával nákupní centra plná lidí, které lákají slevové akce, mýlil by se. Například v největším českém obchodním domě Centrum Chodov (v počtu prodejen) byl počet návštěvníků větší, než je běžné. Šlo však spíše o začínající předvánoční shon. V prodejnách tak člověk nenarazí ani na nekončící fronty, ani prázdné regály označené slevovými poutáky, jako tomu bývá například při Black Friday v USA.

V Česku je největší zájem hlavně o produkty, které lidé kupují jakovánoční dárky, tedy hlavně knihy, hračky, různé bytové dekorace či oblečení. „Pro sebe nemám nic. Všechno jsou to dárky pro mé blízké,“ vysvětluje Lucie Čižmárová (30), která má několik tašek různých značek. Tuto americkou marketingovou kampaň tak Češi příliš neprožívají. „Udělala jsem si volný den, abych slevy využila k nákupu dárků. Nijak výrazně jsem ale na akci nečekala, ještě před týdnem jsem o ní ani nevěděla,“ potvrzuje další návštěvnice OC Chodov Lenka Bartáková (43).

K tlačenicím chybí motivace

Černý pátek v tuzemsku nemá oproti Spojeným státům zdaleka takovou tradici. Pro české zákazníky byly ještě nedávno zajímavé zejména povánoční výprodeje. Slevovou akci z USA převzaly první české obchody Apple store a Alza až v roce 2012. Z počátku se navíc týkala zejména on-line prodejů. Do kamenných prodejen se slevy dostávají až v posledních letech. „S rodiči jsme se celkem běžně domlouvali, že si nějaké dárky pořídíme až po Vánocích, kdy budou ve slevě. Navíc jsme se tak vyhnuli předvánočnímu nákupnímu shonu,“ vzpomíná Diana Bedrníčková (26).

Prodejny v obchodních domech snižují cenu zboží převážně v rozmezí 10-20 %. A týká se to různých produktů od elektroniky po oblečení, kosmetiku, obuv, ale i například bytové dekorace a výživové doplňky. Největší americké obchody jako Target či Walmart ale nabízí mnohdy slevy i kolem 80 %. O tak zlevněné zboží jsou lidé ochotni se i poprat. Další z taktik amerických obchodníků, jak přilákat co nejvíce zákazníků, jsou různé akce. Například že prvních sto zákazníků dostane elektroniku zdarma.

Nákupy na internetu vedou

Některým potenciálním zákazníkům se kvůli velkému množství lidí do obchodních domů příliš nechce. „Nejsem tu primárně kvůli Black Friday. Raději bych sem kvůli spoustě lidí nešel. Bohužel jsem ale neměl kdy dřív kupovat vánoční dárky,“ říká návštěvník OC Chodov Patrik Hubáček(22). Někdo do obchodů raději ani nevyrazí a zboží objedná přes internet. „Od kamarádů jsem slyšela, že se třeba do pražské Fashion Outlet Areny během Black Friday téměř nedá dostat. Je totiž oblíbená tím, že má snížené ceny po celý rok, protože se tam prodává zboží ze starších kolekcí,“ popisuje Bedrníčková. Letos se rozhodla ušetřit čas a vybrané věci nakoupila na internetu. Zboží, které by si chtěla vybrat a vyzkoušet osobně v prodejně, jako například dekorativní kosmetiku či spodní prádlo, raději oželila a nekoupila. Právě nákupy akčního zboží on-line snižují nápor na kamenné prodejny.

Nakupující objednávají on-line přes e-shopy zejména elektroniku, na kterou jsou během Black Friday v Česku největší slevy. Například obchodu CZC.cz, který snížil ceny některých výrobků až o 80 %, stoupl prodej během Black Friday oproti loňskému roku téměř o polovinu. „Jeto pro nás jedno ze stěžejních prodejních období,“ komentuje marketingový ředitel prodeje počítačů a elektroniky Milan Duda z CZC.cz. „Tržby jsou během této akce až čtyřnásobné,“ dodává. Zboží za sníženou cenu navíc prodává většina obchodů i během víkendu po Černém pátku či rovnou celý týden. Čeští zákazníci se tak ani nemusí do obchodů hrnout během jediného dne. Celou slevovou akci tak přece jen prožívají s větším klidem, než například zákazníci v USA.


Anna Kotábová
Anna Kotábová
Studuji 3. ročník na Vyšší odborné škole publicistiky. V Generaci 20 se věnuji tématu kultura a lifestyle. Držte mým vedoucím palce, ať to semnou mají tento semestr snazší. Kultura mě zajíma, tak snad mi to pomůže.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.