AUDIO: Designblok nemá dostatek stálých partnerů
I tak zavedený projekt jako je Designblok musí každý rok hledat nové partnery, kteří by se podíleli na sestavení rozpočtu, jak uvádí ředitelka akce Jana Zielinski. Leckdy si organizátoři musí počkat i na granty. Je tomu tak i v případě podpory hlavního města Prahy. To ale nejsou jediné finanční zdroje, které šestidenní přehlídka designerských výtvorů z oblasti interiéru, doplňků a módy má k dispozici. Do rozpočtu pak přibývají peníze nejen za vstupné, ale i za účast vystavujících.
Designblok každý rok představuje jak začínající, tak i už známé designéry a návrháře. Ti se ale museli nejdříve přihlásit do výběrového řízení, během kterého organizátoři vybrali ty, kteří měli možnost prezentovat svoji tvorbu v rámci akce. „Letos přijeli velké zahraniční hvězdy jako například nizozemští designéři Ineke Hans a Gijs Bakker,“ upřesňuje ředitelka.
Kromě absolvování výběrového řízení museli tvůrci zaplatit i účastnický poplatek. V případě, že se ale zúčastnili talentových soutěží, které jsou s projektem spojené, konkrétně Designblok Talent Card či Diploma Selection, byli poplatků zproštěni.
I vstupné pokrývá rozpočet
Vstupné je již několik let stejné. Jedná se o celotýdenní pasy, za které dospělí zaplatili 250 korun, studenti 150, a děti do 15 let měly volný vstup. K dispozici byly i místenky na módní přehlídky za 500 korun a ke stání za 200. „Vybrané peníze pak putují na uhrazení nákladů za stávající ročník Designbloku,“ vysvětluje finanční organizaci akce Zielinski.
Šestnáctiletou tradici této přehlídky novinek ve tvůrčí sféře považuje jeho ředitelka za způsob, jak upevnit pozice české tvůrčí scény. „Chceme posílit pozici českého designu a výrobců tím, že na naši akci přijdou nejen návštěvníci, ale i profesionálové a obchodníci,“ upřesňuje.
Kontrast historie a současnosti
Prostory pro Designblok organizátoři vybírají hned podle několika kritérií. „Vždycky hledáme architektonicky zajímavé stavby, které jsou dostatečně velké, aby pojaly podstatnou část designblokového dění,“ upřesňuje Zielinski. Podle ní je nejzajímavější právě kontrast historické architektury a současného designu.
Otázka rozpočtu je při volbě prostor pro organizátory samozřejmá, ale neméně důležitá je také dostupnost staveb a jejich stav. Až se najdou vhodné a volné prostory, vše se následně podřizuje financím, jak uvádí ředitelka.
Letos padla volba mimo jiné na Grandhotel Evropa. „Je to ale jen jedna ze čtyř budov Designbloku. Druhé Superstudio HRA bylo v Mikulandské ulici a V Colloredo-Manfeldském paláci jsme otevřeli Art House,“ upřesňuje ředitelka. Přes sto designérů představilo svou tvorbu v renesančním domě U Minuty, kde bylo umístěno takzvané Openstudio.
Interaktivní mapa Designbloku 2014. Autor: Ondřej Neufus, Petr Kubec
Anketa: Proč jste si na Designblok vyrazili? Autor: Ondřej Neufus
Podívejte se také na fotografie z letošních výstav. Zdroj: Petr Kubec