Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

AUDIO: Designblok nemá dostatek stálých partnerů

Pražský týden užitého umění a módy Designblok letos přivítal špičky světové a tuzemské tvůrčí scény. Kromě již zavedených českých návrhářek Liběny Rochové, Hany Zárubové či Moniky Drápalové do Prahy zavítali i jeden z nejvýznamnějších designérů šperků na světové scéně Holanďán Gijs Bakker či antverpská módní návrhářka Lena Lumelsky. Ale i přes šestnáctiletou tradici a zvučná jména veškeré vybrané peníze opět poputují na pokrytí nákladů.

I tak zavedený projekt jako je Designblok musí každý rok hledat nové partnery, kteří by se podíleli na sestavení rozpočtu, jak uvádí ředitelka akce Jana Zielinski. Leckdy si organizátoři musí počkat i na granty. Je tomu tak i v případě podpory hlavního města Prahy. To ale nejsou jediné finanční zdroje, které šestidenní přehlídka designerských výtvorů z oblasti interiéru, doplňků a módy má k dispozici. Do rozpočtu pak přibývají peníze nejen za vstupné, ale i za účast vystavujících.

Designblok každý rok představuje jak začínající, tak i už známé designéry a návrháře. Ti se ale museli nejdříve přihlásit do výběrového řízení, během kterého organizátoři vybrali ty, kteří měli možnost prezentovat svoji tvorbu v rámci akce. „Letos přijeli velké zahraniční hvězdy jako například nizozemští designéři Ineke Hans a Gijs Bakker,“ upřesňuje ředitelka.

Kromě absolvování výběrového řízení museli tvůrci zaplatit i účastnický poplatek. V případě, že se ale zúčastnili talentových soutěží, které jsou s projektem spojené, konkrétně Designblok Talent Card či Diploma Selection, byli poplatků zproštěni.

I vstupné pokrývá rozpočet

Vstupné je již několik let stejné. Jedná se o celotýdenní pasy, za které dospělí zaplatili 250 korun, studenti 150, a děti do 15 let měly volný vstup. K dispozici byly i místenky na módní přehlídky za 500 korun a ke stání za 200. „Vybrané peníze pak putují na uhrazení nákladů za stávající ročník Designbloku,“ vysvětluje finanční organizaci akce Zielinski.

Šestnáctiletou tradici této přehlídky novinek ve tvůrčí sféře považuje jeho ředitelka za způsob, jak upevnit pozice české tvůrčí scény. „Chceme posílit pozici českého designu a výrobců tím, že na naši akci přijdou nejen návštěvníci, ale i profesionálové a obchodníci,“ upřesňuje.

Kontrast historie a současnosti

Prostory pro Designblok organizátoři vybírají hned podle několika kritérií. „Vždycky hledáme architektonicky zajímavé stavby, které jsou dostatečně velké, aby pojaly podstatnou část designblokového dění,“ upřesňuje Zielinski. Podle ní je nejzajímavější právě kontrast historické architektury a současného designu.

Otázka rozpočtu je při volbě prostor pro organizátory samozřejmá, ale neméně důležitá je také dostupnost staveb a jejich stav. Až se najdou vhodné a volné prostory, vše se následně podřizuje financím, jak uvádí ředitelka.

Letos padla volba mimo jiné na Grandhotel Evropa. „Je to ale jen jedna ze čtyř budov Designbloku. Druhé Superstudio HRA bylo v Mikulandské ulici a V Colloredo-Manfeldském paláci jsme otevřeli Art House,“ upřesňuje ředitelka. Přes sto designérů představilo svou tvorbu v renesančním domě U Minuty, kde bylo umístěno takzvané Openstudio.

Interaktivní mapa Designbloku 2014. Autor: Ondřej Neufus, Petr Kubec

 Anketa: Proč jste si na Designblok vyrazili? Autor: Ondřej Neufus

Podívejte se také na fotografie z letošních výstav. Zdroj: Petr Kubec

 

 


Darja Thomasová
Darja Thomasová
V Generaci20 pracovala od poloviny roku 2013 až do konce roku 2014. Začínala jako redaktorka domácí rubriky. Následně zastávala pozici vedoucí rubrik Kultura/Lifestyle a poté vedla ekonomickou rubriku.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.