Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

„Byl jsem líný chodit pravidelně do práce,“ říká mladý podnikatel Jakub Vobořil

Někdo si v šestnácti vyzkouší první brigádu, ale Jakub Vobořil (21) se vrhl rovnou na podnikání. Konkrétně na tvorbu webových stránek. Sám přiznává, že to nejdřív bral jen jako příležitostný přivýdělek. To se však v sedmnácti letech změnilo.

Proč jste v šestnácti začal podnikat? 
Studoval jsem prvním rokem na střední škole výpočetní techniky a ukázalo se, že mi kapesné nestačí. Dostával jsem tisícovku na měsíc a pro mě to bylo málo. Vždycky jsem měl velké výdaje, chodím třeba často do restaurací. Nechtěl jsem si pořád říkat rodičům o peníze. Ostatní měli brigády, ale já jsem byl líný chodit pravidelně do práce a mít šéfa. Proto jsem si vytvořil obchodní jméno Voboja a začal se věnovat tvorbě webových stránek.

Není jednodušší mít brigádu?
Záleží jak v čem. Na jednu stranu má člověk pravidelný příjem, na druhou stranu je vázaný pracovní dobou. U podnikání je ten příjem spíš nárazový, ale jsem svůj vlastní pán. A navíc mě tohle baví.

Bylo vám šestnáct, důvěřovali vám lidé, když jste s nimi jednal?
Tak první objednávky byly jenom přes známé a ti mě znali. Takže to problém nebyl. S cizími lidmi jsem začal komunikovat až později, a to bylo bez problémů. Hodně lidí mi většinou tipuje víc, než kolik mi ve skutečnosti je.

Jaké byly začátky?
Nejdřív mi musela pomáhat máma, protože jsem nevěděl třeba nic o daních. Využil jsem toho, že má živnostenský list, takže mi to zastřešila a používal jsem její IČO. Ale Voboju jsem nejdřív bral spíš jako brigádu ke studiu. Člověk přeci jen nemá v šestnácti nějaké velké ambice. Jenomže to se postupem času změnilo a mě to začalo bavit.

Kdy jste podnikání začal brát vážně?
V sedmnácti, když mi zemřel táta. Zůstali jsme s mámou sami. Byl to těžký rok. Chtěl jsem něco dokázat a potřeboval jsem se nějak zaměstnat. Pak jsem si v osmnácti zařídil vlastní živnostenský list a začal se víc věnovat podnikání. Na lyžáku jsem se seznámil s Filipem Drahošem, který rozumí grafice a programování a začali jsme pracovat spolu. On ty weby teď tvoří a já komunikuju s lidmi a probírám s nimi, jak by jejich webové stránky měly vypadat a co by v nich mělo být.

Jméno Voboja se pak přejmenovalo na VMD software, proč?
Protože s Filipem Drahošem jsme se spojili ještě s Michalem Majerem, což byl kluk ze školy, který dělal to samé co my. Voboja byla složenina z mého jména a příjmení a my jsme chtěli nový start. Takže jsme se přejmenovali na VMD software, což jsou počáteční písmena našich příjmení. Rozhodně toho spojení nelituji, protože se nám otevřely nové dveře. Získali jsme více kontaktů a vše je teď mnohem jednodušší.

Jak sháníte zakázky?
Většinou nás doporučí lidé, kterým jsme už web udělali. Máme také různé reklamy a inzeráty na internetu.

Věnujete se i něčemu jinému, než tvorbě webů?
Chtěli bychom vytvářet aplikace do mobilů, tabletů a taky vytvořit nějaké hry. Už máme představy, ale o tom nechci moc mluvit, abych to nezakřikl. Ale třeba teď se věnujeme i správě sítí. Snažíme se pořád něco vymýšlet, protože prosadit se je hodně těžké, navíc když do toho ještě všichni studujeme vysokou školu. Já jsem na soukromé škole výpočetní techniky a kluci studují ČVUT.

Co jste za ty roky podnikání naučil?
Spoustu věcí. Určitě se mi zlepšila komunikace a více se vyznám v lidech. Například když jsem s nimi na jednání, kde domlouváme, jak mají jejich webové stránky vypadat, lépe odhadnu, co by se jim mohlo líbit a co ne.


Klára Sýkorová
Klára Sýkorová
Na Vyšší odborné škole publicistiky studuji třetím rokem Autorskou žurnalistiku. Do Generace 20 jsem dříve psala do lifestylu, zahraničí a v letošním roce 2013/2014 jsem v kulturní rubrice. Kromě žurnalistiky mám ráda dobré jídlo a knihy amerického spisovatele Jefferyho Deavera.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.