Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Výběr vysoké školy jsem podcenila, říká studentka

Pro některé mladé lidi končí jejich vzdělání maturitní zkouškou. Ti, co si chtějí svůj studentský život prodloužit, mají možnost pokračovat na vysoké škole. Nepodcenit výběr je důležité, protože zvolená vzdělávací instituce může hrát klíčovou roli ve volbě budoucího zaměstnání. Ne vždy se ale povede vybrat správně. Studenti pak stojí před rozhodnutím, zda vzdělání ukončit či se učit to, co je nebaví.

Velký význam nepřikládala výběru vysoké školy teď už bývalá studentka oboru zemědělství tropů a subtropů na České zemědělské univerzitě v Praze, Simona Hánová (19). „Řešila jsem spíš maturitu než to, co bude potom, ale na vysokou jsem jít chtěla. Důležitý byl pro mě i statut studenta,“ říká Hánová. Potvrzení o vzdělání totiž jeho majitelům zaručuje velké množství výhod. Těmi je například sleva na dani, na učebnice, do kin, divadel a podobně. Školu Hánová ukončila hned po třech měsících, kdy jí došlo, že jsou pro ni hodiny naprosto nezáživné.

Také učitelé se občas setkávají s tím, že se někteří lidé hlásí na školy jen kvůli uplatnění slev. „Měla jsem žáka, který se přihlásil na můj předmět, ale pak na přednášky nechodil,“ říká Hana Zídková, přednášející na Vysoké škole ekonomické v Praze. „Později jsem se dozvěděla od jeho kamarádů, že se přihlásil jen kvůli statutu studenta,“ dodává Zídková.

Touha po navazujícím vzdělání může sehrát důležitou roli při výběruškoly. Svůj studentský život si tak chtěla prodloužit i Veronika Bártová (21). Na svůj vysněný obor se nedostala, a tak zvolila plán B. Začala chodit na Vyšší odbornou školuekonomických studií v Praze, která vypsala druhé kolo přijímacího řízení. Letos už bude absolvovat, ale zaměření ji nenaplňuje a předměty nebaví. „Veřejné finance jsou použitelné v budoucnu, takže jsem se rozhodla, že obor dokončím,“ tvrdí Bártová. Své učení si hodlá prodloužit ještě o následný rok a získat bakalářský titul.

Důležitá je i motivace

Volbou budoucího povoláni je motivována i Hánová. V jejím případě však došlo k rozporu s rodiči. „Táta mi řekl, at´ to nevzdávám,“ vypráví. Protože se ale k chození do školy musela opravdu přemlouvat, našla si raději brigádu a příští rok zkusí něco úplně jiného, dentální hygienu. Ta jí připadá užitečnější, než diplom po vystudování tropů a subtropů, kde si ani nedokáže představit, co by dělala.

Zídková si nezájmu ze strany studentů nejvíce všímá při vytváření společné diskuze. Tou se snaží své žáky motivovat k větší pozornosti a nutí je tak aktivně přemýšlet. „Ne všichni se do diskuze zapojují. Na některých je vidět, že se jen bojí, jiní veřejnou debatou naprosto pohrdají a nevyjadřují se,“ popisuje Zídková své postřehy. Dodává, že na přednášky chodí jen část z přihlášených studentů, z čehož lze také usoudit, kdo to se školou myslí vážně.

 


Aneta Řezníčková
Aneta Řezníčková
Po maturitě na ekonomické škole jsem se rozhodla jít jiným směrem a tak teď již třetím rokem studuji autorskou žurnalistiku na Vyšší odborné škole publicistiky. V Generaci 20 působím pátým semestrem. Co se týče mých zájmů, učím se tancovat a občas si jdu zaběhat. Ve volných chvílích maluji.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.