Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Vlastní pivo vaří už i některé univerzity. Je to propagace nás, ne alkoholu, ujišt´ují

Češi jsou národem pivařů, což potvrzují i vysoké školy. Nejde jen o oblibu alkoholu mezi studenty, ale i to, že některé univerzity se rozhodly oficiálně vyrábět své pivo. Zatímco některé školy ho vaří v rámci studijní přípravy, jiné využívají pivovarnictví k vlastní propagaci. K alkoholismu tím ale prý nenabádají. Ostatně - sami studenti vlastní školní značky piva vítají.

Do budovy Vysoké školy chemicko-technologické (VŠCHT) v pražských Dejvicích by na první pohled nikdo neřekl, že v sobě skrývá mimo jiné i pivovar. Má v tom přitom více než stoletou tradici. První zmínka o školním minipivovaru pochází už z roku 1900. V té době sídlil v Trojanově ulici. Nyní jí slouží pivovar z roku 1965, který postupně procházel modernizací až do současné podoby. „V případě VŠCHT Praha bylo pivovarství vždy jedním ze stěžejních vyučovaných oborů. Výuka kvasné chemie postavená především na výrobě piva byla součástí studijních programů již od založení univerzity,“ popisuje sládek Výzkumného pivovaru VŠCHT Praha Tomáš Kinčl (34).

Sami studenti si zdejší pivo chválí. Lachouta z VŠCHT, jak se tamní nápoj jmenuje, si občas dá i studentka Eliška Gráfová (22). „Je super, že má naše škola vlastní pivo,“ říká. Univerzitní pivovar Suchodlský Jeník si pochvaluje i studentka České zemědělské univerzity (ČZU) Kateřina Berková (22). „Myslím si, že je hezké, když má škola vlastní pivovar, ale musí k tomu být důvod,“ uvádí Berková. Prý si ale nedovede představit, že by měl vlastní pivovar třeba obor zaměřený na umění. 

Pivo může sloužit i k propagaci univerzity

Nejoblíbenější český nápoj však vyrábějí i školy, kde by to člověk nepředpokládal. Jiné si ho nechávají rovnou vařit ve spřátelených pivovarech. Pro Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy (UK) takto vaří benešovský pivovar Ferdinand. K produkci vlastního piva fakultu motivuje spolupráce s Výzkumným ústavem pivovarským a sladařským, s nímž rozvíjí dlouhodobý výzkumný program zaměřený na „automatizaci měření a hodnocení vlastností nápojů na bázi piva“. Zároveň se univerzity snaží svým pivem i zviditelnit. „Pokud projekt inspiruje uchazeče k tomu, aby upustili od povrchního hodnocení a podívali se hlouběji na možnosti, které jim studium u nás na fakultě otevírá, budeme spokojeni,“ uvádí proděkan pro propagaci UK Martin Vlach (41). 

I Tomáš Kinčl, sládek z VŠCHT, přiznává, že univerzitní pivovar může sloužit i k propagačním účelům. „V současnosti plní univerzitní pivovar VŠCHT Praha právě i reprezentační a propagační roli,“ říká Kinčl. S ním souhlasí i tiskový mluvčí Univerzity v Hradci Králové (UHK) Jan Novák, jehož škola vaří pivo s názvem UHK Mech. „Samozřejmě, že do určité míry jde o zviditelnění se. Je to standardní a originální druh reklamy, se kterou instituce pracují,“ říká Novák. Podle studentů ale pivo není věc, která by měnila jejich rozhodnutí při výběru univerzity.„Neznám nikoho, kdo by si vybral školu podle toho, jestli má, nebo nemá vlastní pivovar,“ říká studentka Berková.

Univerzity nechtějí nabádat k alkoholismu

Mohlo by se zdát, že školní pivovary tak trochu vybízejí k pití piva. Studenti i učitelé se ale shodují, že to tak není. „Neumím si představit, že by případná eliminace prodeje piva ve školních kampusech motivovala studenty ke snížení konzumace alkoholických nápojů,“ usmívá se sládek VŠCHT Tomáš Kinčl s tím, že  „chození na pivo“ bylo vždy nedílnou součástí vysokoškolského studentského života. „V kampusu univerzit se stejně pivu nevyhneme, spousta studentů ho pije, takže proč nepít to univerzitní?“ říká studentka Adéla Čermáková (22) z ČZU.

Podle mluvčího UHK jsou studenti dospělí inteligentní lidé, kteří znají veškeré výhody a nevýhody konzumace alkoholu. „Pivo jim samozřejmě nikdo nenutí a jestli jej konzumují, je čistě jejich volba,“ popisuje Novák. S tím souhlasí i Berková: „Na akademické půdě by se měli pohybovat lidé s dostatkem rozumu na to, aby věděli, jak se chovat.“ 


Václav Černý
Václav Černý
Jsem student třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Nejčastěji mě najdete v kavárně nebo v nějaké příjemné hospodě. Většinu času mám sluchátka v uších, protože bez kvalitní hudby dlouho nevydržím.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.