Vánoce se staly komerčním svátkem, jejich tradiční kouzlo se vytrácí
Vánoční pohlednice s pozdravy od nejbližších jsou téměřzapomenutým zvykem. Z jejich místa je nyní „vyšouply“ příspěvky na sociálních sítích či SMS zprávy s básničkou. Podobně do pozadí ustupuje společné pečení cukroví a zdobení stromečku, to byly dříve „povinné“ rodinné aktivity, kterých se drží už jen někdo. Průzkum agentury Ipsos z roku 2018 navíc ukazuje, že stále méně rodin peče cukroví, raději si jej koupí, a ubývá i druhů, které pečou. Kapra má na Štědrý večer také čím dál méně lidí. Tradiční českou rybu nahrazuje losos nebo jiný mořský živočich.
Vánoce nejsou jen o dárcích
Z Vánoc se stal komerční svátek. Z průzkumu agentury Nielsen Admosphere vyplývá, že minulý rok Češi na svátky utratili v průměru téměř 12 300 korun, o tisíc korun více než o rok dříve. Vánoční pohodu vystřídala doba nákupních horeček, slev a velkých výprodejů. Svátky tak ztratily své kouzlo. Svou vinu nese i dnešní zrychlená doba, stres a nervozita, stačí jen pomyšlení na dárky. Zaprvé nevíme, co komu koupit, a když už nějakou představu máme, tak danou věc nemůžeme sehnat, popřípadě se nám protočí panenky při pohledu na cenu.
Malé děti si spokojeně píší svá přání Ježíškovi, starší si už chytře rodičům rovnou diktují, co chtějí. Horší scénář však přichází ve chvíli, kdy jim matka s otcem dají do ruky peníze s poznámkou: „Nakup si co chceš a my ti to pak zabalíme.“ Kouzlo vánočního překvapení rázem přestává působit. Tlak, který je na nás vyvíjen při pomyšlení, kolik dárků musíme koupit, nás může přinutit vzít si půjčku. Podle výzkumu agentury Profi Credit si na dluh ke konci roku nakoupí každý osmý Čech. Bohužel zapomínáme, že Vánoce přeci nejsou o dárcích. Ty můžeme i vyrobit, popřípadě se jimi můžou stát společně strávené chvíle. Stačí se jen zamyslet a uvědomit si, že nikdo nechce kvůli svátkům skončit v exekuci.
Lidé chtějí letos více šetřit
Překvapivě by pozitivní vliv na Vánoce mohl přinést koronavirus. Po dlouhé době plné nejistot se lidé mají konečně na co těšit. Z říjnového průzkumu agentury Ipsos navíc vyplývá, že letos chce 37 procent Čechů na svátky více šetřit, dokonce až o několik tisíc korun. I tak přepravní společnosti pod náporem balíků a zásilek kolabují. Vánoce nejsou jen o nakupování co nejdražších dárků, ale o společných chvílích s lidmi, které máme rádi.