Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Vánoční výzdobu obchody vytahují už v říjnu. Zdroj: Aneta Poláková

Vánoce se hlásí už na podzim

Podzim v obchodech je št´astný a veselý. Vánoční výzdoba se totiž v některých z nich objevuje už tři měsíce před svátky. Obchodníci se tím snaží nalákat své zákazníky a přimět je nakupovat dárky. Důvody, proč to dělají, jsou čistě ekonomické.

S vánoční výzdobou v obchodech se v Česku nakupující setkávají již od začátku října. Cíl obchodníků je jasný: probudit nákupní horečku co nejdříve a vydělat tak co nejvíce peněz. A nejspíš se jim to daří, protože světélka a ozdoby vytahuje většina z nich každý rok alespoň o pár dnů dříve. Je to trend ze západní Evropy a z Ameriky. Například v Londýně začínají Vánoce v obchodních domech už na začátku srpna.

Jednou ze zákaznic, kterou vánoční výzdoba přiměla začít nakupovat dárky už minulý týden, je sedmadvacetiletá učitelka hudby Michaela Grundová. Vyrazila se podívat po nových botách a blikající ozdoby v ní prozbudily nákupní náladu. „Pořídila jsem pár dárků pro svou rodinu. Nejradši bych je ale obdarovala už teď. Doufám však, že to do Vánoc vydržím,“ říká učitelka. Je tedy možné, že si své nákupní kolečko zopakuje. Jisté je, že obchodníkům to rozhodně vadit nebude.

Důvody, proč obchodní domy vytahují vánoční zboží už na začátku podzimu, jsou ryze ekonomické. Kdyby existovalo více svátků, které jsou veřejností široce přijímané, adventní kalendáře by se nejspíš objevovaly na pultech později. Jenže kromě Velikonoc žádné podobné svátky, které způsobují nákupní horečku, neexistují. A ačkoli jsou o svátcích jara obchody plné zajíčků a kuřátek, velikonoční tržby se těm vánočním nepřibližují ani vzdáleně.

Už to nejsou svátky klidu

„Mrzí mě, že se ztrácí kouzlo vánočních svátků. Už to nejsou chvíle klidu a pohody. Všichni jen shánějí dárky a stále mají pocit, že jich mají málo a že tím zklamou své blízké,“ říká sedmačtyřicetiletá invalidní důchodkyně Ivana Jáchymová. Podle ní obchody brzkým nasazením vánočního zboží a výzdoby negativně působí na psychiku lidí. „Mám ráda Vánoce i dárky a ozdoby, ale přála bych si, aby se tato tématika začala objevovat až s příchodem adventu,“ dodává.

Podle společnosti Tesco Stores, která provozuje několik desítek obchodních domů v Česku, takových zákazníků, jako je Jáchymová, přibývá. Tesco vánoční kampaň letos zahájilo na přelomu října a listopadu. „Oproti minulým letům jsme začali zhruba o dva týdny později. Reagovali jsme tak na přání našich zákazníků, kteří se podle průzkumů přiklánějí k posunu prodeje tohoto sortimentu blíže vlastnímu předvánočnímu období,“ říká za společnost Tesco Stores Jan W. Dvořák.

Nejjednodušší nákupy bude mít zřejmě šestadvacetiletý analytik Jan Hůlka, který se prý výzdobou v obchodech rozhodit nenechá. „Nakupovat se nechystám. Počkám si do jednadvacátého prosince, kdy má být podle řady lidí konec světa. Pokud se tak nestane, rychle seženu pár dárků a Vánoce si užiju v klidu,“ svěřil se se svými plány.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.