Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

V Praze začne jezdit ženské taxi. Podobným službám se ale v Česku moc nedaří

Pražská taxislužba Taxita začne začátkem dubna převážet i zaměstnávat pouze ženy. Koncept není žádnou novinkou, v minulosti se pokoušelo na českém trhu uchytit několik podobných projektů. Žádný se ale nesetkal s úspěchem a po čase přestal fungovat. Ve světových městech, jako je například New York, se ale takovým službám daří.

Plán nové pražské taxislužby Taxita zní jednoduše: nabídnout bezpečný odvoz pro ženy ve společnosti profesionální řidičky. Podle zaladatelky Taxity Daniely Vrbové (42) se tak ženy vyhnou sexuálním narážkám, které mohou od mužů za volantem slyšet. Taxita se chce od běžného taxi lišit i jinými věcmi. Například pokud se klientka ráno nestihne nalíčit, přivolá si vůz s kosmetickou taštičkou. Taxita hodlá nabízet služby i vícečlenným rodinám. Ženy si tak budou moci přes aplikaci podobnou Uberu objednat auto podle velikosti. A v nabídce bude i odvoz psů.

Žen – řidiček je málo

Jestli se Taxita osvědčí, ukáže až čas. Některé konkurenční taxi služby však nápadu moc nevěří. Podle ředitele pražského City Taxi Tomáše Horčičky stížnosti na sexuální obtěžování taxislužby evidují jen ojediněle. Projektu nevěří i proto, že podobných nápadů se v minulosti objevilo několik. „Žádná ženská taxislužba se neosvědčila, protože se nijak nelišila od běžného taxi,“ souhlasí i Daniel Michek, obchodní manažer Profesional taxi. Běžné taxislužby také nabízejí k zapůjčení například dětskou sedačku, i když požadavek musí zákazník nahlásit dopředu. „Samozřejmě, že se velmi bojím neúspěchu. Uděláme ale vše proto, aby služba fungovala,“ kontruje Vrbová.

Ženské taxi ve světě
První taxislužba pouze pro ženy vznikla v roce 2006 v Londýně s názvem Lady in Pink. V americkém New Yorku zase jezdí ženské taxi SheTaxis od roku 2013. Založila ji Stella Mateová, která plánuje taxislužbu rozšířit do dalších amerických měst jako je Washington či Miami. V Indii a Moskvě se ženské taxi odlišuje bílo-růžovou barvou auta.

Taxita bude mít pravděpodobně i jiný problém – sehnat řidičky, protože licencovaných je málo. V celém Česku jich je zhruba 400, zatímco řidičů je celkem osm tisíc. Problém může být i v tom, že se ženy – jak klientky, tak řidičky – v porovnání s muži více bojí jezdit v noci. „Osobně znám jen tři řidičky, ty ale v noci nevyjíždějí vůbec. Bojí se, že by se jim mohlo něco stát,“ tvrdí Roman Ostrovskij (23), který už dva roky jezdí s českým Uberem. S ním souhlasí i Jiří Kvasnička, majitel největší pražské taxislužby AAA Taxi. „Z 1150 našich aut řídí ženy asi deset vozů, je to nebezpečné povolání,“ řekl pro Aktuálně.cz. S tím však Vrbová nesouhlasí. Argumentuje tím, že vozy Taxity na ulici jen tak někomu zastavovat nebudou a klientky si řidičky budou vybírat samy.

Fungovat to může

Ryze ženské taxi má však své zastánce i mezi taxikáři. „Je to sympatický nápad. Má žena řídí taxi už roky. Teď ale máme malé dítě a mám pocit, že by práce v Taxitě pro ni mohla být bezpečnější. Byla by ve společnosti žen, což by možná i uvítala. Také bych se o ní tolik nebál,“ říká Ostrovskij.

Aby Taxita fungovala bez problémů, musí si podle obchodní manažera Daniela Micheka vybudovat dostatečně silný marketing. „Bez toho, aby Taxita měla dostatečnou poptávku, to nepůjde. Jedině tak nezkrachuje,“ konstatuje.


Romana Landová
Romana Landová
Jsem studentkou druhého ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. V redakci působím druhým semestrem a přispívám do domácí rubriky. Ve volném čase se věnuji přátelům, seriálům a sportu.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.