Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Úbytek očkovaných dětí ovlivnila média, myslí si zdravotní sestra

Rodičů, kteří nechtějí nechat očkovat své děti, podle lidí pohybujících se ve zdravotnictví stále přibývá. Někteří lidé se domnívají, že jde o novou módní vlnu, která vznikla hlavně na základě médií a internetových diskuzí, které lidi v rozhodování o vakcinaci silně ovlivňují. Objevují se zde názory jako, že očkování způsobuje autismus nebo poruchy v chování.

Očkování způsobuje silné změny v chování a autismus. I takové názory se objevují mezi lidmi v Česku. Podle pediatrů a zdravotních sester stále přibývá více rodičů, kteří odmítají dát své děti očkovat, a to i ze zákona povinnou hexavakcínou. Ta představuje prevenci například proti záškrtu, tetanu, žloutence typu B nebo dětské obrně. „Je to módní vlna způsobená internetem. Lidé absolutně nemají přehled o očkování, přečtou si něco na nějakém serveru a to je vše,“ myslí si sestra na pediatrii Iveta Marková a dodává, že jí takové jednání připadá jako přizpůsobení se davu, což označuje jako běžný úkaz dnešní doby.

Tvrzení, že očkování způsobuje autistické poruchy, ovšem není nijak podložené. „Autismus se projevuje ve věku mezi druhým a třetím rokem. Je to taková věc, která se dá pod očkování zastrčit, ale nikdy to nikdo neprokázal,“ míní Marková. Lidé jsou v případě očkování svých dětí hodně ovlivňovaní nejenom internetovými diskuzemi, ale někdo to považuje za součást životního stylu. „Dělají to z určitého přesvědčení o přírodním stylu života. Jejich rozhodnutí respektuji,“ říká Marková.

Ochrana proti epidemii

Očkování může po nějaké době pominout, jelikož některé viry a bakterie časem mutují. Velmi se jím ale snižuje nebezpečí nákazy a následné epidemie. „Když někdo nasadí neočkované dítě do očkovaného kolektivu, tak chráněný kolektiv má zhruba dvacetiprocentní šanci, že jeho očkování může selhat,“ říká matka osmileté dcery Soňa Tesařová. V takovém případě může jedinec, který se nakazí od neočkovaného dítěte, přenést ohrožení i na další členy rodiny. Takové riziko je pak největší například u těhotných matek.

Aby se snížilo riziko nákazy, tak se ze zákona nesmí nenaočkované dítě přijímat do mateřských školek. Styku s nevakcinovanými dětmi se ale zabránit nedá, tím spíš třeba v dětském koutku nebo na hřišti. „Pro mě je prostě nepřípustné, když neočkuji své dítě těmito povinnými látkami. Ve škole jedné mé známé řádily spalničky a přineslo je dítě, které nebylo očkované,“ líčí Tesařová. Jsou také výjimky, kdy je dítě nemocné a očkování se tím pádem oddálí na později.

Náhlé změny v chování

Čerstvá maminka Monika Lesniaková se domnívá, že hexavakcína je pro malé děti veliký nápor. Očkování u svého syna odložila, až bude starší a jeho organismus silnější. „Po první dávce byl ale i přesto velmi plačtivý, podrážděný a úplně jiný, než jak jsem ho doposud znala,“ tvrdí Lesniaková. Setra na pediatrii má jiný názor. „Samozřejmě, že to očkování musí na dítě nějak zapůsobit, bylo by divné, kdyby nemělo očkování žádnou reakci,“ myslí si Marková.

Někteří odmítají očkovat své děti proti nemocem, které nepokryjí všechny možnosti nákazy. Takovým příkladem je Rotavix, což je očkování proti rotavirům. „Tyto viry způsobují silné průjmy a jsou obzvlášť u novorozenců nebezpečné. Jenže jich je strašná spousta a očkovací látka je jenom proti několika z nich. Proto jsem vakcinaci odmítla,“ vysvětluje Lesniaková. Všechny tázané matky se shodly, že povinné očkování by se zcela vynechat nemělo a nepovinné by měli rodiče zvážit podle genetických a jiných předpokladů.


Dominika Opatřilová
Dominika Opatřilová
V Generaci20 působím již pátý semestr. Poté co jsem dělala dva semestry šéfredaktorku si nyní zkouší roli editorky. Generace mi dává možnost rozvíjet se v něčem co mě opravdu baví. Mezi mé zájmy patří hlavně psaní a literatura. Ve volném čase se věnuji baletu.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.