Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Tréma ukazuje, že k vysílání přistupujete s respektem, radí moderátor Jan Kovařík

Jeho hlas se nese rozhlasovým éterem už téměř třicet let. Hned po studiu žurnalistiky zamířil moderátor Jan Kovařík (51) do Českého rozhlasu. Poté si krátce vyzkoušel práci před kamerou v České televizi, kde byl například u počátku ranního Studia 6. Do rozhlasu se vrátil a dodnes moderuje pořady na Dvojce. Na přednášce na Vyšší odborné škole publicistiky vyprávěl o svých začátcích v médiích a předával studentům rady z praxe. Závěrem s nimi podebatoval o politice a současném stavu veřejnoprávních médií.

„Začněte co nejdříve a sáhněte po každé příležitosti. Teprve tím zjistíte, jestli je rozhlas váš šálek čaje,“ předal Kovařík studentům důležitou myšlenku hned na úvod. Čerpá z vlastní zkušenosti, protože se k rozhlasu dostal už v osmi letech ve druhé třídě základní školy. Ředitel si ho společně s dalšími dvaceti žáky zavolal do kanceláře, jenže tam zjistili, že omylem. „Volali jiného Kovaříka z 5.B,“ usmíval se moderátor.

I přes mýlku v ředitelně zůstal a stal se součástí nově vzniklé Stanice mladých reportérů Československého rozhlasu. „A tak jsem dostal šestnáctikilový magnetofon a jel nahrávat rozhovory. Úplně mě to vcuclo a už nikdy nepustilo,“ vzpomínal Kovařík. Následně vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy a vzápětí nastoupil do Českého rozhlasu.

K živému vysílání se dostal brzy a musel se vyrovnat s nervozitou. „Když svítí červené světlo, ani to jinak nejde. Tréma byla a stále je nezbytná. Ukazuje, že k vysílání přistupujete s respektem,“ vysvětlil pozorně naslouchajícím studentům zkušený moderátor.

Mluvit se naučíte jen praxí

Rádio je podle Kovaříka nejkrásnější médium světa. „Když jste u mikrofonu, není mezi vámi a posluchačem žádná bariéra,“ myslí si. Moderování, obzvlášť naživo, je ovšem složitou záležitostí. „Stále musíte trénovat, naučit se mluvit na pódiu, do mikrofonu,“ radil studentům. „Na živých lidech si musíte ozkoušet, jestli na posluchače funguje vás humor nebo vaše snaha vyvolat napětí,“ doplnil Kovařík s tím, že ve studiu moderátor žádnou reakci nedostane.

Kdokoliv, kdo chce pracovat v rozhlase, musí umět ovládat svůj hlas a dech. Zásadní je také potřebná jazyková výbava. „Nutný je dobrý psaný projev i spisovný jazyk. Postupem času se naučíte vědomě přepínat mezi spisovnou a nespisovnou češtinou,“ uvedl Kovařík. Doporučil také práci na slovní zásobě. Sám v dospívání hodně četl. „Přelouskal jsem celou maminky knihovnu,“ dodal s úsměvem.

Politici chtějí ovládat média

Podle Kovaříka musí být moderátor v rozhovoru politikovi oponentem. Ukázal jeden příklad, kdy se tak nestalo. „Kolega z Českého rozhlasu Luboš Xaver Veselý si pozval premiéra Andreje Babiše a nechal ho hodinu mluvit o tom, jak je úžasný člověk, vzorný otec a workoholik. To ve veřejnoprávním médiu nejde,“ uvedl.

Kovařík si nemyslí, že touha politiků získat moc nad médii slábne. „Nedělám si iluze, spíše je to naopak.“ Připomněl příklad z října 2017, kdy po volbách do Poslanecké sněmovny přijel na rozhovor do Radiožurnálu místopředseda sněmovny Tomio Okamura. „Kolegyně Markéta Bastlová mu dvacet minut rázně, ale dobře oponovala. Po konci vysílání jel dolů páternosterem a s naběhlou žílou na čele řval: ‚Všechny vás zničíme! Zrušíme vás! Rozpustíme!’“ vyprávěl Kovařík. Občané musí podle něj veřejnoprávní média chránit: „Jestli nezůstanou svobodná, uděláme společnosti velmi špatnou službu. A odneseme to úplně všichni.“


Matěj Vybíral
Matěj Vybíral
Pocházím z Plzně a jsem absolventem Vyšší odborné školy publicistiky. Mým nejoblíbenějším tématem je sport. Ve volném čase navštěvuji různé sportovní události, sám rekreačně hraji squash a florbal.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.