Tablety ve školách usnadňují práci a urychlují výuku, myslí si učitelé
Klasickým učebnicím na školách téměř odzvonilo. Několik pražských škol se snaží pojmout výuku jinak, a tak se přiklání k moderním technologiím. Studentipoužívají při vybraných předmětech tablety. Jedná se nejčastěji o český a cizí jazyk nebo matematiku, protože v těchto hodinách je lze lépe uplatnit než například při výtvarné výchově. Před třemi lety k tomuto kroku dospěla také pražská Obchodní akademie v Satalicích, která poskytuje tablety pro studenty jako školní pomůcky.
Podle zástupkyně ředitelky a učitelky italského jazyka Lindy Brzoňové jsou tablety u studentů velmi oblíbené. „Výuka je pro ně zajímavější a rychlejší. Nejčastěji tablety využívají při hodinách českého a cizího jazyka, nebo také při zeměpisu,” tvrdí. Dodává, že se však musí hodiny s přístroji nahlásit dopředu, aby byly připravené k používání. Musí se například neustále kontrolovat, zdali jsou přístroje nabité a plně funkční. O to se podle Brzoňové stará studijní referentka.
Někteří učitelé si vytvářejí i svou vlastní elektronickou verzi učebnice, kterou si účastníci v hodině volně stahují do svého tabletu. „Pro všechny je to výhodné. Studenti se nemůžou vymlouvat, že zapomněli své učebnice doma a mně to usnadní práci,” vysvětluje Aleš Střecha, který na obchodní akademii vyučuje matematiku, přírodní vědy a informační technologie. Dodává, že má pro studenty vytvořené již tři internetové knihy – anatomii, astronomii a přírodní vědy.
Výuka probíhá tak, že studenti dostanou na počátku hodiny tablet, se kterým všichni pracují celou výuku. Učitel, který má k dispozici počítač nebo dotykový přístroj, zadává úkoly, které ostatní musí plnit. Jedná se například o doplňování gramatických cvičení, vyhledávání na mapách nebo psaní poznámek. Ti, co mají k dispozici svůj vlastní tablet, si ho mohou nosit i do školy. Smí ho ale využívat pouze v hodinách, kdy jsou přístroje dovolené.
Omezený přístup na internet
I přesto, že se tablety zdají jako nejvhodnější forma pro vyučování, je s nimi spojeno několik problémů. „Tablety jsou hračky. Studenty velmi často svádí k tomu, aby na internetu v hodině dělali jiné věci, než které by měli,” objasňuje Střecha. Dodává, že se proto při výkladu velmi často prochází po třídě a každého kontroluje. „Snažíme se veškeré nevhodné webové stránky blokovat,” doplňuje Brzoňová. Stále se však objevují nové sociální sítě nebo také online hry, které studenti v hodinách s oblibou navštěvují.
Vietnamský student Hoang Viet Dung, který již druhým rokem studuje na Obchodní akademii v Praze, s tablety také rád pracuje. „Nemusím nosit v tašce těžké knihy a sešity. Jen ve škole zapnu tablet a vše, co potřebuji na výuku, najdu v něm,” vysvětluje. Dodává ale, že práce s dotykovým přístrojem je někdy nevýhodná. Při běžné aktualizaci softwaru může dojít i ke ztrátě dat, které jsou v přístroji uloženy. Naštěstí si Hoang Viet Dung důležité věci zálohuje, a tak se snaží předcházet nečekaným problémům.