Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Tablety ve školách usnadňují práci a urychlují výuku, myslí si učitelé

Papírové učebnice a psaní poznámek jsou na některých středních školách v Praze pasé. Studenti používají v hodinách tablety, které využívají jako elektronické knihy a pracovní sešity. Výuka je tak pro ně mnohem zajímavější a rychlejší.

Klasickým učebnicím na školách téměř odzvonilo. Několik pražských škol se snaží pojmout výuku jinak, a tak se přiklání k moderním technologiím. Studentipoužívají při vybraných předmětech tablety. Jedná se nejčastěji o český a cizí jazyk nebo matematiku, protože v těchto hodinách je lze lépe uplatnit než například při výtvarné výchově. Před třemi lety k tomuto kroku dospěla také pražská Obchodní akademie v Satalicích, která poskytuje tablety pro studenty jako školní pomůcky.

Podle zástupkyně ředitelky a učitelky italského jazyka Lindy Brzoňové jsou tablety u studentů velmi oblíbené. „Výuka je pro ně zajímavější a rychlejší. Nejčastěji tablety využívají při hodinách českého a cizího jazyka, nebo také při zeměpisu,” tvrdí. Dodává, že se však musí hodiny s přístroji nahlásit dopředu, aby byly připravené k používání. Musí se například neustále kontrolovat, zdali jsou přístroje nabité a plně funkční. O to se podle Brzoňové stará studijní referentka.

Někteří učitelé si vytvářejí i svou vlastní elektronickou verzi učebnice, kterou si účastníci v hodině volně stahují do svého tabletu. „Pro všechny je to výhodné. Studenti se nemůžou vymlouvat, že zapomněli své učebnice doma a mně to usnadní práci,” vysvětluje Aleš Střecha, který na obchodní akademii vyučuje matematiku, přírodní vědy a informační technologie. Dodává, že má pro studenty vytvořené již tři internetové knihy – anatomii, astronomii a přírodní vědy.

Výuka probíhá tak, že studenti dostanou na počátku hodiny tablet, se kterým všichni pracují celou výuku. Učitel, který má k dispozici počítač nebo dotykový přístroj, zadává úkoly, které ostatní musí plnit. Jedná se například o doplňování gramatických cvičení, vyhledávání na mapách nebo psaní poznámek. Ti, co mají k dispozici svůj vlastní tablet, si ho mohou nosit i do školy. Smí ho ale využívat pouze v hodinách, kdy jsou přístroje dovolené.

Omezený přístup na internet

I přesto, že se tablety zdají jako nejvhodnější forma pro vyučování, je s nimi spojeno několik problémů. „Tablety jsou hračky. Studenty velmi často svádí k tomu, aby na internetu v hodině dělali jiné věci, než které by měli,” objasňuje Střecha. Dodává, že se proto při výkladu velmi často prochází po třídě a každého kontroluje. „Snažíme se veškeré nevhodné webové stránky blokovat,” doplňuje Brzoňová. Stále se však objevují nové sociální sítě nebo také online hry, které studenti v hodinách s oblibou navštěvují.

Vietnamský student Hoang Viet Dung, který již druhým rokem studuje na Obchodní akademii v Praze, s tablety také rád pracuje. „Nemusím nosit v tašce těžké knihy a sešity. Jen ve škole zapnu tablet a vše, co potřebuji na výuku, najdu v něm,” vysvětluje. Dodává ale, že práce s dotykovým přístrojem je někdy nevýhodná. Při běžné aktualizaci softwaru může dojít i ke ztrátě dat, které jsou v přístroji uloženy. Naštěstí si Hoang Viet Dung důležité věci zálohuje, a tak se snaží předcházet nečekaným problémům.


Melánie Krýslová
Melánie Krýslová
V Generaci 2O jsem již třetí semestr za sebou a nyní působím jako redaktorka a editorka v zahraniční rubrice. Odjakživa mě bavily knížky a psaní různých článků a povídek. V Generaci mám možnost se zdokonalovat a jít si tak za svým snem.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.