Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Studenti se perou s prokrastinací i leností víc než kdy dříve

Úvaha: Tisíce studentů muselo kvůli pandemii koronaviru zůstat doma místo chození do školy. Spousta vysokoškoláků přijala nečekané volno s radostí. Kdo by si ve všední dny nechtěl přispat, snídat u televize, nebo hrát do noci počítačové hry? Školy na krizovou situaci ale pohotově zareagovaly a dávkují studentům úkoly on-line. Otázkou je, jak dnešní mladá generace, která má problém s prokrastinací a soustředěním, odpoví.

Vysokoškoláci už dávno zapomněli na úkolování a systém učení, který zažili naposledy na střední škole. Teď se budou muset popasovat s vypracováním klasických úkolů, pracovních listů nebo s plněním deadlinů. A nebude to pro ně lehké. Jsou pokusnými králíky, na kterých je testován pilotní režim krizové výuky. Učební plán je amatérský a doslova připravený doma na koleni. Konzervativní kantoři totiž v digitálních technologiích mnohdy tápou a studentům se tak nedostane ani této slibované formy výuky.

Motivace je základ úspěchu 

Problém je v tom, že se studenti neumí sami učit. Vysokoškoláci se často nadrtí látku z přednášek a knih, které jim někdo naservíroval na zlatém podnosu. Nemusí vyvíjet skoro žádnou vlastní iniciativu navíc. To se s on-line způsobem výuky mění. Mladá generace, která byla doposud na stereotyp školní docházky zvyklá, se musí přizpůsobit novému stylu i režimu. Dokáže se i bez autority s odsouváním povinností popasovat? Bude muset, protože závěrečné zkoušení se neptá na průběh školního roku. 

Dalším nepřítelem studentů je i prokrastinace. Na tu se rádi vymlouvají a nyní jí stojí tváří tvář. Pokud je ani touha po vědění nezvedne ze židle, může je zachránit až fakt, že by jim hrozilo vyhození ze zapsaných předmětů. Plnit úkoly jen do takové míry, aby školou prošli, je také málo. Z vlastní zkušeností vím, že se často snažím učení dát přednost, ale pak se najde něco ‚důležitějšího‘. Ať je to třeba vrstva prachu na skříni, která odvádí mou pozornost a zkrátka ji musím uklidit dřív, než se začnu učit. Někdy ale není ani snaha. Přednost dám spánku nebo zábavě. 

Vysokoškolákům chybí interakce

Studentům doma chybí i interakce se spolužáky a učitelem. Edukativní video s výukou matematiky si sice student může narozdíl od opravdové přednášky zastavit, zeptat se ale profesora na doplňující otázku, bez které látce neporozumí a nemůže dál pokračovat, je v on-line variantě nemožné. Donutí domácí výuka líné studenty se po věci pídit, nebo je nadobro odradí a závěrečnou zkoušku zkrátka nezvládnou? Věřím, že když si studenti vysokoškolské vzdělání vybrali dobrovolně, nebudou se chtít studia jen tak vzdát. Otázkou ale zůstává, kolik z nich semestr zdárně dokončí. Správně si rozvrhnout čas, nepolevit a bez pomoci jiných se naučit látku, je nelehký úkol. Doplatit by mohli právě na odsouvání věcí na poslední chvíli. Nejeden student pak po semestru domácí výuky bude plakat nad rozlitým mlíkem.


Denisa Korityáková
Denisa Korityáková
Třetím rokem studuji Vyšší odbornou školu publicistiky, v redakci Generace20 působím rokem druhým. Kromě sepisování článků, pobíhání v terénu a mého pracovního nasazení jsem také kavárenský povaleč, který má rád víno.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.