Studenti práv si slibují od veřejné poradny potřebnou praxi
Rozšíření obzorů studentů a uplatnění teoretických znalostí v reálném životě. To si slibuje od praxe v bezplatné právní poradně, kterou ve spolupráci s Právnickou fakultou Univerzity Karlovy zřizuje Magistrát hlavního města Prahy, student Martin Klein. „Každý kontakt s praxí dá budoucím právníkům desetkrát víc než hodiny prosezené v lavicích,“ myslí si student pátého ročníku.
Vysokoškoláci budou přijímat písemné i ústně podané dotazy od lidí, kteří do poradny přijdou, a ve spolupráci se zaměstnanci magistrátu na ně odpovídat. Dopředu se očekává, že půjde o lidi bez dostatečných finančních prostředků na to, aby si zaplatili vlastního právníka. Právě pomoc takovým lidem si pochvaluje Tereza Koryntová, která práva studuje pátým rokem. „Studenti ne jen, že se seznámí s reálným právem, ale budou dělat něco užitečného pro spoluobčany, kteří si nemohou dovolit služby advokátní kanceláře,“ uvedla.
Vysokoškolák klienta neodmítne
Klein si také myslí, že jednání se zapáleným studentem bude pro klienty poradny příjemná změna oproti jednání s úřady. „Budoucí advokáti se chtějí předvést a předat nově nabyté znalosti. Neodpálkují klienta jako kdejaká otrávená úřednice, která sedí na témže místě 30 let a má všeho po krk,“ domnívá se.
Proto jak Klein, tak Koryntová hodnotí projekt jako oboustranně prospěšný. Podle Koryntové je na fakultě stále málo prakticky zaměřených předmětů a proto praxi v poradně fandí. Zkušenosti, které mohou studenti v poradně získat a také možnost napsat si projekt do životopisu oceňuje i Klein.
O projekt, do kterého jsou přijímáni studenti třetích a vyšších ročníků, mají ale zájem i mladší. Například Johannes Röll, který je ve druhém ročníku a na praxi se chystá přihlásit za rok. „Pomůže nám to při hledání budoucího uplatnění. Navíc se z teorie stane trochu živější svět a možná díky tomu budou někteří studenti více motivováni se učit,“ řekl.
Praxe bez zkušeností
Proti tomu, aby se budoucí právníci dostali k praxi v poradně, nemá nic ani advokátka Šárka Podlenová, která se specializuje na trestní a správní právo. Má však obavy z toho, že bez předchozích zkušeností studenti nebudou schopni občanům poradit v čase, který budou mít na jednotlivé případy vyhrazený.
„Pokud nemají žádné zkušenosti například z advokátních kanceláří, bude jim konzultace trvat dlouho, protože se budou muset ptát dozoru, jak s daným problémem naložit,“ vysvětluje Podlenová. Podle ní je možné, že praxe budoucím právníkům nic moc nepřinese, protože budou jen zprostředkovávat dotazy klientů a odpovědi pracovníků magistrátu.
Úskalí vidí také v tom, že vysokoškoláci nebudou vždy dopředu vědět, s jakým problémem za nimi lidé přijdou, a nemohou se tak včas připravit. „Bylo by lepší, kdyby byly všechny dotazy zasílány do poradny s předstihem. Studenti se s problematikou seznámí a potom se budou snažit radit,“ dodává Podlenová.