Staroměstský orloj je uprostřed rozsáhlé rekonstrukce. Při opravách se musí dbát na každý detail
Staroměstský orloj si turisté až do podzimu neprohlédnou. Radnice totiž prochází velkou rekonstrukcí. V jejím průběhu se například opravovala střecha budovy či se montovaly nové ciferníky hodin. Změny čekají i samotný hodinový stroj z roku 1410. „Letos je to poprvé od konce druhé světové války, co někdo celý orloj kompletně rozebral,“ říká orlojník Petr Skála, který se o památku stará již deset let.
Zachování historické hodnoty
Opravit tak složitý mechanismus ale není vůbec jednoduché. Restaurátoři musí dbát na to, aby nepoškodili historickou hodnotu orloje. „Na restaurování něčeho tak unikátního neexistuje žádný památkářský předpis, který by říkal, co si při opravách můžeme dovolit a na co už nesmíme sáhnout,“ popisuje Skála. Každý zásah do orloje a jeho částí je proto na orlojníkově vlastním uvážení. Největší pozornost proto věnuje dílům, které pocházejí již ze středověku.
Původní součástky v orloji zůstanou i po rekonstrukci. Restaurátoři je však musí vyčistit a opravit. „Středověké díly orloje jsou většinou nádhernou kovářskou prací, kterou chceme zachovat i pro příští generace. Nesou ale stopy koroze a ohně,“ vysvětluje Skála. 8. května 1945 při Pražském povstání totiž začala hořet radnice a oheň se dostal i do strojovny. „Když po požáru orloj opravovali, dali do něj některé nové části, které nemají historickou hodnotu,“ říká orlojník Skála. Modernější součásti se proto nyní nahrazují úplně novými z nerezu či se natírají barvou. Odstín barvy bude od starých částí lehce odlišný, aby při příští rekonstrukci bylo na první pohled patrné, které díly jsou nové a které původní.
Tikající hodiny
Orloj také dostane úplně nový pohon. V současné době totiž hodiny pohání elektrický motor, který nemá s původní památkou nic společného. Stejný motor pohání i procházející apoštoly. „Novodobý elektrický pohon nahrazujeme mechanickým, který odpovídá tomu původnímu historickému,“ vysvětluje Skála. Hodináři, kteří na opravách pracují, proto zhotovují nový pohon podle dobových dokumentů. Orloj tak budou po rekonstrukci pohánět dřevěné bubny s konopnými lany a závažími z pískovce jako u starých pendlovek.
Rekonstrukce samotného stroje by měla skončit 31. srpna letošního roku. Do té doby musí být orloj plně funkční. Včetně opravených soch a nově pozlacené kopie kalendářní desky, nejvýraznější součásti orloje. „Může se zdát, že půl roku je na opravy dost času. Nikdy ale nevíme, co na nás při opravách orloje vykoukne za problém a s čím se budeme potýkat,“ obává se stanoveného termínu Skála.