Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Stanice Z1 si nedokázala najít cílovou skupinu, proto končí

Zpravodajská televize Z1 ukončila po třech letech 25. ledna 2011 své vysílání. Zřizovatel, kterým byla finanční skupina J&T, rozhodl o konci projektu tak nečekaně, že i samotní zaměstnanci se tuto informaci dozvěděli až v samotný den konce média.

zdroj: aktuality.sk

Televize Z1 byla pokusem o první zpravodajskou komerční stanici na českém území. Její spuštění v roce 2008 doprovázela velká očekávání. Nejednalo se o nerozmyšlený projekt, ale o dlouho plánovaný záměr. Licenci na vysílání získala společnost První zpravodajská a.s. již v roce 2006, vysílat ovšem začala až o dva roky později.

V načasování celého projektu byl nejspíše nakonec hlavní kámen úrazu. V předvečer finanční krize musely začít firmy šetřit, a jako první sáhly většinou na výdaje v oblasti marketingu a reklamy. Stanice Z1 tak velmi obtížně sháněla velké investory, kteří by byli ochotni nakoupit její reklamní čas. Zdrženlivost byla pochopitelná, neboť se jednalo o stanici s velmi úzkou a specifickou cílovou skupinou diváků.

Navíc po odchodu bývalého ředitele Martina Mrnky v roce 2009 už nebyla společnost ochotna z finančních důvodů investovat do systém jednotného elektronické měření sledovanosti, takzvaných peoplemetrů. Nutila tak vlastně potencionální inzerenty pouze spekulovat nad tím, ke kolika lidem se jejich reklamní spot ve skutečnosti dostane. Dle odhadů se její sledovanost pohybovala těsně pod hranicí jednoho procenta.

Konkurence měla náskok

Další velký problém představovala pro televizi už samotná existence zpravodajského kanálu veřejnoprávní České televize, který vysílá již od roku 2005. „Průměrná denní televizní sledovanost ČT24 pro cílovou skupinu, tedy diváci starší než 15 let, byl za uplynulý rok 3,4 procent. To vypovídá o tom, že se jí podařilo utvořit jistou diváckou obec. A to dost možná i díky tomu tříletému náskoku,“ míní mediální analytička z časopisu Marketing&Media Zuzana Kartáková.

Spekulace o zániku kanálu Z1 jsou s nadsázkou řečeno stejně tak dlouhé, jako její samotná existence. Televize měla přesto i v novém roce zveřejněna na internetu nabídky na volná pracovní místa a přicházeli tak stále noví zaměstnanci.„Asi o tom vážně nevěděli u nás ani ti nejvyšší, pouze se J&T rozhodla ze dne na den, že s námi skoncuje,“ komentuje své krátké účinkování na zpravodajské stanici Jakub Jandík, který zde pracoval sotva měsíc a půl. „Je to pro mě nepochopitelné, neboť společnost vynaložila mnoho energie a času, aby mě vůbec zaškolila a sotva pro ni stačím něco udělat, už se všichni pakujeme,“ dodává.

„ Stanice Z1 byla ve svých začátcích koncipována jako široce pojatá zpravodajsko-publicisticko-dokumentární televize. Později, pod vedením Zdeňka Šámala, byla ale přeformátována na takzvanou byznys TV. Tím se cílová skupina diváků ještě zúžila. Model Z1 jako byznysové televize byl myšlen dobře – neboť ekonomicky zaměřená média mohou z reklamy získat více peněz než ta obecně zaměřená.  Televize Z1 ale potřebovala více času,“ říká Kartáková. Otázkou je, zda pro početně omezený český trh byla vůbec reálná existence dvou zpravodajských stanic. „Hlavní výnosy televizí tvoří reklama, ale televizní zpravodajství inzerenty příliš neláká. Hodně bude záležet na tom, zda bude na ČT dále povolena reklama, pak by to bylo jistě pro inzerenty zajímavější,“ doplňuje Kartáková.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.