Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Sít´ový marketing láká mladé lidi, dlouho v něm ale nevydrží

Multi-level je pro někoho dobrá možnost přivýdělku, pro jiného ztráta času. Obecně si však většina lidí tímto způsobem nevydělá dostatek peněz, a tak láká do sítě své známé, aby za ně obdržela provize. Podnikání v podobných systémech je ale rizikové a v horších případech může skončit i dluhy.

Multi-level marketing (MLM) je založený na prodeji zboží či služeb, za které obchodníci získávají provize, tedy odměny za sjednaný obchod. „Kamarádka mě před dvěma lety zatáhla do sít´ového marketingu firmy Herbalife. Za začátku jsem si musela koupit několik druhů doplňků stravy, které jsem pak měla nabízet lidem. Nechtěla jsem do toho ale dávat své úspory a zároveň se jednalo o drahé, neznámé produkty a vidina peněz byla v nedohlednu,“ říká studentka Monika Škodová (23). Ta si takový druh podnikání chtěla vyzkoušet, ale po několika týdnech z MLM odešla. Doma ji doteď leží několik balení instantních čajů. Podle stránky mlmjinak.cz si navíc pouze pět procent lidí, kteří se sít´ovým marketingem začínají, vydělá dostatek peněz, aby je práce uživila na plný úvazek. 

„Bohužel finanční odměna může být i z prodeje nepotřebných a nekvalitních produktů. Hlavní motivací je většinou obchod za každou cenu. V takovém případě se jedná o výhodný byznys pouze pro MLM prodejce, ale jeho klient prodělává,“ popisuje ředitel výzkumu v Centru ekonomických a tržních analýz Aleš Rod. Zákazníkovi se většinou nevyplatí nakupovat zboží skrze sít´ový marketing, jelikož produkty mají kvůli provizím vysokou marži. Nejčastějšími MLM odvětvími jsou kosmetika, finanční poradenství a výživové doplňky. 

Čím větší sít´ lidí, tím více peněz

Zisk v multi-levelu je, kromě finanční odměny z prodeje, založen i na distribuci dalším obchodníkům. Úkolem lidí v systému tedy není pouze nabízení produktů, ale i sestavení vlastní marketingové sítě – vtáhnutím co největšího počtu lidí, mnohdy z řad svých známých. Výhodou pro podnikatele je až o třicet procent levnější nákup zboží, než jeho následný prodej. Rozdíl ceny jde obchodníkovi do kapsy. Finanční odměna je také závislá na počtu lidí, které má MLM dodavatel “pod sebou“. Čím víc, tím větší bonus z jejich obchodů pro distributory.

Do multi-levelového marketingu se přes doporučení kamaráda dostal před pěti lety i Petr B. (25), který nechtěl uvádět své příjmení a vystupovat v souvislosti s MLM. „Byla to moje první zkušenost s takovým systémem, takže jsem moc nevěděl, do čeho jdu. Začátky byly sice těžší, ale poté se mi byznys rozjel a uzavřel jsem několik smluv. Problém nastal ve chvíli, kdy se lidi rozhodli zrušit smlouvy ve výpovědní době a já musel vrátit vydělané peníze z provizí. Dostal jsem se tím do dluhů, jelikož jsem získané peníze již dávno utratil. Po této zkušenosti jsem se rozhodl ze systému odejít,“ popisuje nepříjemnou situaci.

Pyramida není totéž, co MLM

Někteří lidé zaměňují multi-level marketing za pyramidovou hru, která se také označuje jako letadlo. Mnohdy ani samotné bankovní instituce nedokáží rozpoznat rozdíl. Zásadní rozlišení je v tom, že zatímco sít´ový marketing je legální a regulátoři ho nemohou nijak omezovat, pyramida je protizákonná. Hlavním cílem je u ní získávání nových účastníků. Ti musí zaplatit někdy až desetitisícové vstupní poplatky (Například za účelem zhodnocení peněz, pozn. red.) a lidé, kteří je do systému přivedli, za ně získají provizi. 

Nejedná se tedy o prodej zboží, pouze investice kapitálu. Z dlouhodobého hlediska je ale takový systém neudržitelný, jelikož na konci řetězce bývají lidé, kteří zaplatili velkou sumu peněz a nevydělali téměř nic. Podle ekonoma Aleše Roda platí, že počáteční finanční investice je typickým znakem podchycení prodejce, který je pak k ativitě vázán, a tudíž nemůže snadno změnit práci. Jedná se o praktiky zejména u pyramidových systémů. Každý by si měl dobře rozmyslet, zdali je schopen danou investici svými prodeji vůbec splatit. „Jednou jsem se náhodou dostal do letadlového systému, zaplatil vstupní poplatek šest tisíc korun a až pak zjistil, o co se jedná. Samozřejmě jsem poté nechtěl hned odejít, když už jsem do toho dal tolik peněz a snažil se nějaké vydělat nazpět. Byla to hloupost,“ vypráví student David Paulík (25). 


Jiřina Havlová
Jiřina Havlová
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky v Praze. Cestování, móda, víno a sarkasmus, to je moje.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.