Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Sdílené skútry jsou stále populárnější. Hrozí ale, že zahltí už tak přeplněné velkoměsto

Pražané čím dál tím více využívají sdílené ekonomiky. Jen letos do metropole přibyly další stovky skútrů. Lidé na nich oceňují flexibilitu, rychlost i jednoduché ovládání. Ne všichni řidiči aut jsou ale na silnici k motorkářům ohleduplní, což skútrům ubírá na bezpečnosti. Podle odborníků také hrozí přeplnění města nejrůznějšími dopravními prostředky.

Produkční Tomáš Dohodil (23) začal novou možnost sdílené ekonomiky využívat letos. „Na skútr nasednu většinou při cestě do práce. V husté zasekané dopravě je to pro mě velká úleva,“ vypráví Dohodil. Cesta mu tak v ranní špičce trvá místo necelé půl hodiny jen deset minut. „Obecně na skútru jezdím spíš kratší vzdálenosti. Řidičům chybí respekt a jsou nepozorní,“ přiznává. Největší riziko vnímá při předjíždění. Přesto službu využívá, protože ušetří kromě času i peníze. „Je to levnější, než abych se staral o svůj vlastní skútr. Většinou za cestu platím desetikorunové částky,“ dodává.

Skútr někteří využívají i pro zábavu. „Svůj nemám, proto možnosti vypůjčení rád využívám. Většinou se dohodnu s kamarády, společně pak objevujeme krásy Prahy a užíváme si jízdu,“ říká student Adam Suchomel (26). Skútr si předem vyhledá v aplikacích jednotlivých společností a zamíří k tomu, který je nejblíž. „Ať je to služba od Be Rider nebo Blinkee.city, zatím jsem za jízdu moc neutratil,“ tvrdí Suchomel. Například za osmikilometrovou cestu z Petřin do Holešovické tržnice zaplatil 30 korun. „To mi přijde jako hezká cena za to, že nemusím jezdit MHD,“ doplňuje.

Mladá generace nepotřebuje věci vlastnit 

Zvyšující se zájem o skútry registruje i společnost Blinkee.city, která službu nabízí. „Každý den nám roste počet uživatelů i počet denních jízd,“ říká za společnost Tereza Veselá. I ve srovnání s evropskými městy je ale podle ní tento trend na vzestupu, meziročně roste o tisíce procent. 

„Zejména generace narozená po devadesátém roce projevuje silný zájem o sdílenou mobilitu. Věci nepotřebuje vlastnit, místo toho raději platí pouze za čas, kdy prostředek reálně využívá, a ne za to, že stojí v garáži,“ dodává. Skútry by mohly Praze pomoci od už tak přetížené dopravy. „Tento způsob má určitě potenciál, protože je prostorově úspornější než auta, a to jak při pohybu, tak při parkování,“ potvrzuje mluvčí Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Marek Vácha.

Efekt nemusí být jen pozitivní

Sdílená ekonomika ale nemusí automaticky znamenat jen pozitivní dopad. „Je potřeba dobře sledovat a koordinovat veškerý byznys spojený se sdílenými dopravními prostředky, aby nenastala situace, že v následujících letech města neřízeně zaplaví skútry, koloběžky i auta,“ doplňuje Vácha. Právě z těchto důvodů se snaží společnosti skútry vymezit vůči koloběžkám registrační značkou. „Skútry se tak stávají součástí dopravního provozu. Platí pro ně silniční pravidla a jsou regulovatelné přes SPZ,“ doplňuje Veselá z Blinkee.city.

Taky v ekologii může mít služba naprosto opačný efekt. „Pokud sdílená kola, skútry nebo koloběžky například v centru částečně nahradí automobilovou dopravu, pak to má dopad pozitivní. Může se ale také stát, že skútry nabídnou naopak alternativu ke kolům a v takovém případě dopad tak kladný nebude,“ podotýká Vácha. 


Denisa Korityáková
Denisa Korityáková
Třetím rokem studuji Vyšší odbornou školu publicistiky, v redakci Generace20 působím rokem druhým. Kromě sepisování článků, pobíhání v terénu a mého pracovního nasazení jsem také kavárenský povaleč, který má rád víno.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.