Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

S Metro(j)bojem a uměním proti bariérám

Vozíčkáři ovládli 28. dubna 2010 Vyšehrad. Metrojbojem a projektem „Umění rozpouští bariéry“ se snažila společnost Asistence upoutat pozornost veřejnosti a upozornit na problematiku bariérnosti hlavního města.

Asistence je společnost, která pomáhá lidem s tělesným a kombinovaným postižením najít cestu, jak se zapojit do běžného života. S tím souvisí přístup do částí města, který jim je kvůli bariérám znepřístupněn či značně zkomplikován.

Proto vznikly projekty na podporu bezbariérově přístupné veřejné dopravy v Praze. „Je to výborná věc, protože si to dělají lidé, kterých se to týká, sami. Nesmiřují se s tou situací, která je. Ale snaží se to posouvat. A navíc to posouvají velmi kultivovaným způsobem,“ hodnotí projekt Jan Pičman, ředitel Jedličkova ústavu.

Celoodpolední akci odstartovala vernisáž ve vestibulu metra Vyšehrad  s názvem Umění rozpouští bariéry. „Myslím si, že když někdo z každodenní marnosti v překonávání bariér pracuje s nějakým uměleckým formátem. Tak v sobě trochu nějakou bariéru rozpustí, alespoň toho vzteku nebo beznaděje“ vyjadřuje se Erik Čipera, organizátor projektu.

Po výstavě následoval Metrojboj – závod na vozíčkových křeslech. Ten vedl přes stanice I.P. Pavlova-Vyšehrad-Pražského povstání. Konal se již podruhé a jeho smyslem je podle Čipery trvalý tlak na to, aby se o stanici Vyšehrad konečně přemýšlelo. Poukazuje totiž na úskalí „bezbariérové“ stanice metra Vyšehrad, která je přístupná pouze z jedné strany.

Praha bez překážek za sto let?

Posledním výtahem, zavedeným do stanice metra, byl vybudován v roce 2006 na Florenci. To znamená čtyři roky, po které není po novém výtahu ani stopy. „Takovéhle mezery si v Praze nemůžeme dovolit. Zbývá zpřístupnit ještě 25 stanic metra a tímto tempem by to trvalo dalších 100 let,“ uvádí Erik Čipera.

„Jak my, tak i Asistence a Praha bezbariérová vyvíjí maximální tlaky na politiky, aby každý rok příslušné finanční prostředky uvolnili. Dopravní podnik si v létě nárokuje investice na příští rok a z těchto investic jsou požadovány peníze, mimo jiné i na zajištění bezbariérových přístupů do stanic metra. Peníze jsou ale zcela logicky a oprávněně kráceny, a tyto položky jsou bohužel mezi prvními,“ tvrdí David Dohanl, zástupce dopravního podniku.

Asistence teď doufá v příslib nového vedení, aby podpořilo kompletní odbariérování Prahy, investováním 200  miliónů ročně. To je částka, která je potřeba na vybudování jednoho výtahu. Jan Dohnal ale na příslib nahlíží lehce skepticky. Netroufne si odhadnout, jaká bude realita nejbližších let a do jaké míry bude nové zastupitelstvo v této oblasti vstřícné.

Kateřina Hadincová


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.