Říkal spojku, nebo dvojku? Povinné respirátory vadí i žákům v autoškolách
Pandemie, příkazy a zákazy komplikují život i začínajícím řidičům. Aktuálně je sice výuka v autoškolách povolená, ale na závěrečné zkoušky si musí žáci počkat minimálně do 21. března. „Nedokážu si představit, že bych autoškolu dělala teď, během pandemie. Stačilo mi být vystresovaná z řízení, ještě abych byla na nervy i z vládních opatření,“ říká studentka Nina Váchová (19), která si stihla udělat řidičský průkaz krátce před tím, než se v České republice objevily první případy nákazy koronavirem.
Stávající studenti musí přetrpět povinnost nosit respirátor, zejména ti, kterým se kvůli tomu mlží brýle. Studentka Adina Marková (20) doplňuje i další nevýhodu: „Můj učitel v autoškole mluví hodně potichu a mumlá, což je ve spojení se zakrytými ústy pekelná kombinace. Nikdy nevím, jestli říká ,spojku’, nebo ,dvojku’, a to je v situaci, kdy bych měla být pohotová, dost na nic.“
Prodlevy mezi jízdami škodí
Marková začala s autoškolou minulý rok v říjnu. „Mám pocit, že teď už se řídit nikdy nenaučím,“ stěžuje si studentka, která má za sebou teprve čtyři jízdy. Tu třetí měla po několikaměsíční pauze a přišlo jí, že sedí za volantem zase poprvé. Zpětně lituje, že s přihláškou ještě rok nepočkala.
Platí to obecně: kvůli současné situaci nebude mnohým studentům klasický počet hodin jízd stačit. „Budu si muset pravděpodobně dokupovat bonusové jízdy, které bych jinak nepotřebovala. Nadšená z toho nejsem. Už tak jsem za autoškolu zaplatila hromadu peněz,“ říká Marková. To, že situace není ideální, potvrzuje i člen Asociace Autoškol Jan Černý (65): „Dlouhé prodlevy jsou pro žáky skutečným problémem a rozhodně nepřispívají ke kvalitě výuky.“
Výcvik kvůli pandemii podražil
Za poslední rok se rapidně zvýšily ceny řidičského průkazu i jednotlivých jízd. Před koronavirovou krizí stála příprava na řidičské oprávnění pro skupinu B (povolení řídit motorová vozidla, která nepřevyšují váhu 3,5 tuny a motocykly s objemem motoru do 125 kubických centimetrů) průměrně deset a půl tisíce korun, zatímco teď zaplatí studenti v Praze až čtrnáct tisíc. Některé autoškoly se však době přizpůsobily. „Pro naše klienty nabízíme bonusové jízdy zdarma, oni za aktuální situaci nemohou,“ říká majitel pražské Autoškoly King Pavel Greiner (42).
Jak Černý, tak Grenier se shodují, že i přes ztížené podmínky je současná doba vhodná k pořízení řidičského průkazu. „Myslím, že současná situace není překážka. Pokud tedy žák nějak nespěchá na dokončení výcviku,“ říká Greiner. Instruktoři mají pochopení i pro problémy spojené s povinným nošením respirátorů za volantem. Horšímu dýchání předcházejí například častějšími pauzami využitými ke kontrole vozu. Studentům však vadí, že se neučí řídit v reálném provozu; aut ve městě totiž nyní znatelně ubylo. „Mám pocit, že v Praze teď jezdí jen autoškoly a rozvozy potravin,“ podotýká studentka Aneta Darjaninová (18), která se obává, že do budoucna nebude na běžný provoz ve velkoměstě připravena.