Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Propojili dějiny a módu. Trička od dvou studentů nabízí možnost vyjádřit názor

Trička potištěná fotografiemi ze sametové revoluce nebo podobiznou Václava Havla jsou produktem módní značky Wear the past. Tu založili dva studenti a kamarádi Michael Topinka (20) a Šimon Weiss (20). Trička slouží k přípomínání historie nejen mladší generaci.

Na propojení módy a historie si vysokoškoláci a kamarádi Michael Topinka a Šimon Weiss založili byznys. Cílem značky Wear the past je dostat pro některé „nudnou” historii mezi mladé lidi a šířit odkaz demokracie a svobody. Trička podnikatelé potiskli podobiznou Václava Havla nebo autentickými fotografiemi z listopadu 1989. „Celé to začalo tím, že jsem chtěl mít Havla, můj vzor, na tričku,” vypráví o začátcích podnikání Weiss. Tričko tenkrát vzniklo jen digitálně. „Vzbudilo ale ohlas u mých přátel, a to byl impuls k tomu, abychom výrobu rozjeli ve velkém,” doplňuje Weiss.  

Politická situace jim hrála do karet

Poprvé trička prodávali na demonstraci na pražské Letné letos v červnu. „Říkali jsme si, že demonstranti jsou jedni z našich potenciálních zákazníků,“ vysvětluje Topinka. A dodává, že se jejich tušení vyplnilo. Deset procent tržby z prodaných triček pak věnovali organizaci Milion chvilek pro demokracii, což bylo něco přes deset tisíc korun. Organizace pak tyto finanční příspěvky využila ke svým aktivistickým činnostem, například ke zmíněným demonstracím.

Havla na tričko nechce každý

Student Sebastián Pachman (20) si koupil tričko s názvem Velvet revolution před více než měsícem. „Chodím na demonstrace, protože se zajímám o politiku a s ní se pojí můj zájem o aktuální dění i historii. Myslím, že je potřeba si připomínat, že svobodu si nesmíme nechat vzít. Nošením trička tento názor podporuji,” vysvětluje svojí motivaci Pachman.

Naopak studentka Patrícia Kalatová (23) by si tričko s potiskem fotografií ze sametové revoluce nebo s fotografií bývalého prezidenta Václava Havla nikdy nekoupila. „Je pravda, že móda je v dnešní době prostředkem sebevyjádření. Mně se však spojení módy a politiky nelíbí,” říká Kalatová. „Neznamená to ale, že bych si svobody a historie nevážila,” dodává. 

Podobný názor zastává i studentka Světlana Thierlová (24), která by si třičko s Václavem Havlem nepořídila. „Myslím si, že jsou jiné významnější osobnosti, které jsou spojované se sametovou revolucí, než je Václav Havel,“ říká Thierlová. Tričko s potiskem fotografie z Václavského náměstí nebo Národní třídy s nápisem „make love“ by jí ale nosit nevadilo.

Režisér Jan Hřebejk v tričku s názvem Prezident. Zdroj: Facebook Wear the past

Chtějí připomínat minulost 

Topinka a Weiss přiznávají, že díky internetovému prodeji se trička dostanou i k lidem, kteří o daném tématu nic neví. „Věříme však v to, že naše trička budou sloužit i jako osvěta. Doufáme, že když někdo takové tričko s motivem sametové revoluce dostane a nic mu to nebude říkat, informace si dohledá,” říkají výrobci značky Wear the past.

Na demonstracích už se znovu prodávat nechystají a spoléhají na internetový prodej. Z vydělaných peněz chtějí do budoucna podporovat spíš poklidnější formy vzpomínání na minulost. Příště se proto chystají věnovat část výtěžku Festivalu svobody, který pořádá akce k výročí 17. listopadu. V první řadě chtějí studenti dostát hlavnímu heslu své značky: „nezapomínáme”.

Fotografie z prvních prodejů na pražské Letné. Zdroj: Facebook Wear the past

Denisa Korityáková
Denisa Korityáková
Třetím rokem studuji Vyšší odbornou školu publicistiky, v redakci Generace20 působím rokem druhým. Kromě sepisování článků, pobíhání v terénu a mého pracovního nasazení jsem také kavárenský povaleč, který má rád víno.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.