Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Propad inzerce s hospodařením médií výrazně zahýbe, říká majitel magazínu Reportér Robert Čásenský

Pokles příjmů zaznamenala v posledních dvou měsících většina českých soukromých médií. Mezi nimi i magazín Reportér, který vede a vlastní novinář Robert Čásenský (46). Se začátkem koronavirové krize jim v březnu klesly nejen příjmy z inzerce, ale také z prodeje časopisu na stáncích. I přes to zkouší Čásenský se svým týmem nové formy prodeje magazínu a chystají i webovou službu Reportér Premium, kterou plánují spustit na konci května.

Jakou roli podle vás sehrávají média během koronavirové krize? 
V převážné většině pozitivní. Snaží se poskytovat veřejnosti dobrou informační službu. Vyzdvihl bych roli veřejnoprávních médií, a to Českou televizi a Český rozhlas. Myslím, že kvalita zpravodajství, zejména v době koronavirové krize, je u těchto médií vysoká. U České televize bylo obdivuhodné, jak zareagovala v začátcích krize. Myslím jejich výukový program pro děti týden po uzavření škol. Přesně tak si představuji, že má veřejnoprávní televize sloužit veřejnosti. 

A jakou roli zastává v této době magazín Reportér? 
V redakci se domníváme, že hrajeme svou tradiční roli, tedy médium, které dbá na vysoký žurnalistický standard. Pokaždé se snažíme najít nějaký nový úhel pohledu. V minulém čísle jsme přinesli dvě velké věci, které s krizí souvisely. Byl to příběh českého vědce Tomáše Cihláře a léku remdesivir a příběhy šestnácti lidí ze všech možných profesí, kteří nám popisovali březen jako měsíc, na který nezapomenou. Vždycky se snažíme nacházet témata, která jdou trochu dál za běžné denní zpravodajství, což platí pro naše celkové fungování. A v tomhle případě je to stejné.

V duši jsem celý život optimista

Jak ovlivnila současná krize váš magazín? 
Za březen nám klesly o třetinu prodeje časopisu na stáncích. Výrazně poklesly také příjmy z inzerce.Na druhou stranu vzrostl prodej předplatného. Oproti loňskému dubnu jsme na tom o 40 procent lépe. Dvojnásobně nám také vzrostl prodej digitální verze Reportéra. Bylo to způsobené jednak tím, že jsme hned ten den, kdy se zavřely školy, nabídli měsíční přístup k našemu zamčenému webu za symbolickou korunu, a také k tomu nepochybně přispělo to, že lidé nechodí do trafik, a když si chtějí číst, tak si koupí digitální verzi.

Máte nějaký odhad, jak se propad inzerce v budoucnu na Reportéru odrazí? 
Pokles inzerce s hospodařením výrazně zahýbe, otázkou je, zda dokážeme najít dostatek zdrojů k vyrovnání tohoto propadu. Kdybych věděl, že je najdeme, tak bych byl št´astný, jenže já to nevím. Vím jen to, že se budeme hrozně snažit. A protože jsem v duši celý život optimista, tak si myslím, že se nám to nakonec podaří. Ale zatím mě k tomuhle tvrzení nic jiného než můj životní optimismus neopravňuje.

Snažíte se nějak ztrátu vyrovnat?
Objevujeme nové formy prodeje tištěného vydání, například na rohlik.cz. Dubnové číslo bylo první, které jsme tam přidali. Chystáme také zcela novou webovou obsahovou službu Reportér Premium. To znamená, že každý všední den ráno budeme vydávat aktuální rozhovor s někým zajímavým. Naši čtenáři si jej budou moci předplatit buď za sto korun měsíčně, nebo za tisíc na rok. Tento týden startujeme na portálu hithit.cz finanční sbírku a někdy na konci května bychom ho měli spustit.

Od půlky března je celá redakce Reportéra na home office. Odrazilo se to nějak na kvalitě obsahu? 
Domnívám se, že z pohledu čtenářů jiný režim fungování redakce nic nezměnil a na kvalitě obsahu se nijak nepodepsal. Komplikací pochopitelně je, že jsme dočasně museli rezignovat na originální reportáže ze zahraničí, kam není možné vyjíždět.

Čtenářům nejsme jedno

Čím jste tento obsah nahradili?
Poradili jsme si z domácích zdrojů. Samozřejmě ze začátku to bylo velmi komplikované, protože se lidé nechtěli scházet k rozhovorům osobně. Takže jsme leccos řešili například po Skypu. Teď už je to přeci jenom lepší. Já jsem byl minulý pátek asi po pěti týdnech dělat rozhovor naživo a musím říct, že to byl krásný zážitek. Bylo skvělé si s někým normálně popovídat, i když jsme proti sobě seděli v rouškách.

Vidíte pro sebe z této krize nějaké poučení? 
Hlavním poučením je, že musíme posílit příjmy z placeného obsahu, ty jsou méně náchylné k výkyvům než příjmy z reklamy. Důležitost placeného obsahu poroste. Chystáme se zavést novou službu, a doufáme, že si buď část našich současných předplatitelů k tomu přidá ještě předplatné Reprotér Premium, nebo že tím zasáhneme i další čtenáře. Příjemným zjištěním je pro nás vysoká míra čtenářské sounáležitosti a zájmu o Reportér. Je to třeba vidět v tom, že nám hodně lidí píše, drží palce a fandí nám, at´ to přežijeme. Je to taková příjemná odezva. A vidíme také zvýšený čtenářský zájem na našem webu. Já jsem z toho usoudil, že čtenářům nejsme jedno.

Jak se změní podle vás mediální trh do budoucna? 
To lze jen velmi těžko předpovídat. Záleží mimo jiné na délce této krize a hloubce jejích následků. Obecně bych si troufl tipnout, že se může ještě zrychlit ústup papírových deníků. Stejně tak může o něco vzrůst důvěra veřejnosti v média obecně. Ukazuje se, že mohou poskytovat skutečně užitečnou službu. Tento odhad je ale velmi ovlivněn aktuální situací, za pár týdnů se může celkové klima kolem médií a pandemické krize významně proměnit.


Anna Lacinnikova
Anna Lacinnikova
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Studuji zaměření Autorská žurnalistika a v Generaci 20 působím třetí semestr. Ve volném čase ráda čtu a sleduji akční filmy od Marvel Studios.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.