Projekt Minimalizace šikany opět pomáhá školám
Školy se pak mohou účastnit speciálních kurzů, které pedagogy učí rozeznávat náznaky šikany i řešit nastalé situace. Odborný konzultační tým v rámci několika víkendových seminářů učí o kultuře otevřené komunikace, bezpečném klimatu ve škole a řešení různých stádií šikany. Projekt hradí Nadace O2.
Vzdělávací instituci po dobu účasti sleduje projektový koordinátor. Ten dohlíží na správný průběh změn. Šikanu nelze odbourat během několika měsíců, práce s ní je proto velmi důležitá. Některé školy se však z obavy o svou pověst od problému distancují a popírají ho.
Sami učitelé si se situací často nevědí rady. Neřešená šikana se přitom stupňuje a může oběti způsobit fyzické i psychické potíže. Většina žáků se přesto bojí s rodiči o problémech hovořit.
Šikaně každý den čelí 21 procent studentů základních škol. Pomoc ze strany rodičů přichází jen ve dvanácti procentech případů, kamarádi či učitelé pomohou více jak dvakrát častěji. Svědčí o tom průzkum, který před pěti lety provedl právě projekt Minimalizace šikany.
Projekt vznikl v létě 2005 a za dva roky se ho zúčastnilo celkem 17 škol. U sledovaných institucí se počet šikanovaných dětí v průměru snížil z původních 376 na 290 žáků, tedy o jednadvacet procent.
Kniha pro rodiče
Nadace O2 společně s občanským sdružením Asis připravila tématickou publikaci určenou rodičům. „Kniha je logickým pokračováním našeho projektu Minimalizace šikany, který od roku 2005 učí české pedagogy, jak šikanu rozpoznat a jak při ní postupovat,“ vysvětlila Ivana Šatrová, ředitelka Nadace O2.
Vůči šikaně se lze postavit aktivně. Rodiče mají možnost zakoupit knihu a školy projevit zájem o semináře. V sázce je zdravý vývoj dětí.
Text vznikl ve spolupráci s Michaelou Wenigerovou.