Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Přiznání k obtěžování si pochvalu nezaslouží. Omluva čin nesmaže

KOMENTÁŘ: Novinář Jiří Hošek (45) byl propuštěn z redakce Seznam Zpráv poté, co vyšlo najevo, že svým kolegyním posílal nevhodné zprávy. Ty obsahovaly i takzvané dickpics. Sám Hošek se později na Twitteru přiznal k sexuálnímu obtěžování a omluvil se za něj. Vysloužil si za to od čtenářů řadu pochvalných reakcí. Stranou dění přitom pořád zůstávají oběti.

Uznejme, že se Jiří Hošek dokázal za své jinak neomluvitelné chování omluvit bez toho, aby situaci zlehčoval. Udělal to jediným twítem. Vyvolal tím u části veřejnosti nepochopitelný soucit, až obdiv za to, jak se k věci postavil. Jenže obětí není Hošek. Těmi, kdo trpí, jsou ženy, které musejí chodit do práce a snášet od svého nadřízeného chování, jaké předváděl právě on.

Bylo také zajímavé sledovat ohlušující ticho z twitwerových účtů hlavních tváří Seznamu a pochopitelně i od Hoška samotného. To se prolomilo až po 24 hodinách od chvíle, kdy kauza vyšla najevo. 


Pondělí 18. října, 10:15 -Jakub Unger (ředitel divize zpravodajství a rádií Seznam Zprávy) dostává konkrétní, adresné stížnosti na chování Jiřího Hoška
Pondělí 18. října, 10:24 – Unger prostudovává písemné materiály
Pondělí 18. října, 10:35 – ředitel Unger předkládá před Jiřího Hoška dokument o okamžitém ukončení pracovního poměru, který ho obratem přijímá
Pondělí 18. října, 10:45 – Jakub Unger oznamuje celé redakci své kroky a vysvětluje, proč byl Hošek propuštěn
Úterý 19. října, 12:23 – Jiří Hošek přidává na svůj Twitter omluvné vyjádření k události
Úterý 19. října 20:00 – vyjádření Seznam Zpráv k aféře
Pátek 22. října – členové Redakční rady Seznam Zpráv vyjadřují podporu ženám, které zažily sexuální obtěžování a nepřípustné chování v práci i mimo ni

Komentáře pod Hoškovou omluvou budí dojem, že se náhle stal lepším člověkem. V některých případech omluva stačí, tady tomu tak ale rozhodně není. Upřímná omluva za obtěžování žen je sice v tuzemsku osvěžující, to ale nic nemění na tom, že samotný fakt, že se něco takového běžně děje, (nevyžádané dicpics dostává pravidelně velké množství žen) je skandální. 

Lepší pozdě než nikdy

Celý incident se navíc podle anonymních zdrojů webu iDnes.cz táhl již nějakou dobu. Proč ale patřičné kroky ze strany vedení Seznam Zpráv nepřišly včas, i když samotné vedení Seznamu tvrdí, že reagovalo okamžitě? Jako důvod se nabízí význam Hoška jako špičkového novináře, anebo zlehčování závažnosti situace ze strany vedení.

Ze Seznam Zprávy sice Hoška vyhodili, otázkou ale zůstává, jaká opatření přijmout, aby k podobným událostem nedocházelo i jinde. Zkušenost z prestižního média je jasným důkazem, že sexuální obtěžování se na českých pracovištích děje, i když se o tom obvykle nemluví. Hoškuv případ by snad mohl popostrčit oběti k větší bojovnosti a nadřízené ke skutečnému řešení situací.

Tutlání se nenosí
Chování Hoška vůči kolegyním na pracovišti připomíná moderní verzi exhibicionismu. Možná by dřív chodil nahý v dlouhém kabátě po Petříně. Podle jeho tvrzení na Twitteru chce dokonce vyhledat odbornou pomoc. V komentářích pod příspěvkem jsou vidět obavy diskutérů, že přijdou o svůj oblíbený podcast Angličan. Je smutné, že pro některé je přednější zábava před morálkou.

Jiří Kubík, šéfredaktor Seznam Zpráv, uvedl v rozhovoru, kde situaci vysvětloval, že vyhazov Jiřího Hoška je jasným signálem, že sexuální obtěžování v redakci nikdo tolerovat nebude. Hoškovou omluvou ale téma nekončí. Naopak by se o něm mělo o to víc mluvit. A dát ženám najevo, že jsou v práci v bezpečí a mohou mít jistotu, že se jim dostane zastání, pokud se s takovým jednáním setkají.


Nikola Švihnosová
Nikola Švihnosová
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky v Praze. Věnuji se sportu, ráda čtu a trávím čas v přírodě.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.