Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Čeští občané si od roku 2013 budou prezidenta volit sami, Zdroj: wikimedia.org

Průzkum: prezidentské debaty sledují hlavně rozhodnutí voliči

Rozhodnutí či nerozhodnutí — jací lidé sledují mediální vystoupení prezidentských kandidátů? Náš průzkum v ulicích Prahy naznačil, že tyto pořady, které vysílají obě veřejnoprávní média, hledají v programu především voliči, kteří už mají jasno. Debaty prezidentských kandidátů tedy neplní svou funkci. Měly by představovat především nerozhodnutým lidem uchazeče o post hlavy státu a jejich názory.

Zeman, Fischer nebo třeba Sobotka? Diváci prezidentských debat, které jsme oslovili, mají o svém kandidátovi ve většině již  jasno. Jen se chtějí sledováním nebo posloucháním veřejnoprávních médií utvrdit ve svém rozhodnutí. Tyto pořady mají ale především prezentovat názory uchazečů o prezidentské křeslo. Hosté se prostřednictvím debat snaží získat nerozhodnuté voliče. Lidé, kteří ještě nemají svého favorita nebo nepůjdou vhodit lístek do urny se ale o tyto pořady vesměs nezajímají.

Hledá se prezident — tak se jmenuje speciál Radiožurnálu, kde moderátor tráví celý den s jedním kandidátem. Tento program vstupuje po částech do vysílání Českého rozhlasu. Moderátor tráví s uchazečem o Pražský hrad celý jeho běžný pracovní den a snaží se ho přiblížit posluchači

Z našeho průzkumu však vyplívá, že ho bohužel poslouchají již rozhodnutí voliči. „Koho budu volit, to vám neřeknu. Bude to buď Schwarzenberg nebo Franz. Patřím mezi už rozhodnuté,“ říká čtyřicetiletá Kateřina, která si nepřála zveřejnit celé své jméno. Tyto odpovědi se opakovaly. Všichni oslovení byli rozhodnuti už před představením kandidátů v médiích.

Znám jen toho s modrou hlavou

Hyde Park České televize nabízí každý všední den skoro hodinu všem uchazečům o post hlavy státu. Díky otázkám i od diváků by si voliči měli „toho pravého“ vybrat. I tento pořad se ale míjí účinkem. Mnoho lidí, kteří tento pořad sledují však již mají jasno.

Ale paní Helena Nová si tyto pořady nemůže vynachválit. „Dívám se hlavně na ty nové kandidáty. Ty staré známé jako je Zeman a Schwarzenberg mě nezajímají. Ty už znám,“ vysvětluje důchodkyně. Dále dodává, že původně chtěla volit Okamuru, ale nyní ještě svého favorita nemá.

Lidé, kteří chtějí jít k urnám tyto pořady sledují. Avšak ti, kteří by jim měli věnovat pozornost, protože neví koho zvolit nebo dokonce ani netuší kdo kandiduje, stanice s prezidentskou tématikou přepínají na jiný. „Nevím komu dám hlas. Znám jen jednoho kandidáta, a to proto, že má modrou hlavu,“ směje se devětadvacetiletý Karel Havlíček, který dodává, že se bude rozhodovat na poslední chvíli. Tento názor se v průzkumu často opakoval. Debaty tedy nelákají nerozhodnuté voliče, ale spíše ty, kteří se o politiku a o volby obecně zajímají.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.