Potraviny bez obalu v supermarketu: pilotní projekt má šanci, pokud se spotřebiteli neprodraží
Snaha zredukovat odpad je již pro mnoho lidí součástí životního stylu. Zejména plastové obaly, ve kterých se prodává například sypké zboží jako rýže či těstoviny a plastové lahve na aviváž či mycí saponáty, jsou hlavním zdrojem neorganických odpadků. Proto začaly vznikat obchody jako Bezobalu, které se soustředí na prodej zboží takovým způsobem, aby v první řadě vznikalo co nejméně odpadu z obalových materiálů. Zákazníci si v nich kupují zboží do vlastních dóz, sklenic či sáčků. „Hodně plastu z lahví se ušetří například u stáčené drogerie, tedy u saponátů na nádobí, pracích gelů či aviváží. Jen za letošní říjen jsme prodali cca 1000 litrů produktů, tzn. že jsme ušetřili 1000 litrových lahví z tvrdého plastu,“ zdůrazňuje Ondřej Tesař z obchodu Bezobalu.
Ekologie pro mainstream
Podle Tesaře bude obtížné rozšířit bezobalový prodej mezi běžné spotřebitele do supermarketů. Pro obchody by to znamenalo vzrůst nákladů na zavedení i provoz, protože takový prodej je náročný. Například zabere více prostoru a na zboží by měla dohlížet obsluha, která jej naváží a dohlédne na dodržení hygieny. „Všechny problémy, které by řetězce musely kvůli zavedení bezobalového prodeje překonat, by se promítly do vyšších cen zboží. To by nemusel průměrný spotřebitel tolerovat. Cena je pro mnoho nakupujících důležitější faktor než ekologie,“ myslí si. Podmínkou by tedy byl obchodní model, který by vyšel výhodně pro obchody i zákazníky.
O to se aktuálně snaží český projekt MiWa (Minimum Waste – minimální plýtvání, pozn. red.). „Pracujeme s konceptem znovupoužitelných kapslí. Výrobce do nich naplní zboží a poté je dodá obchodu, kde se produkt postupně prodá. Kapsle se poté vyčistí a odešle se opět prodejci k opětovnému naplnění,“ popisuje ve zkratce Hynek Balík, který se ve společnosti MiWa stará o marketing. Pilotní spuštění projektu je domluveno s obchody PROBIO a Country Life. V nich bude prodej spuštěn nejdříve, a to v druhém čtvrtletí roku 2019. „Otestujeme tak v praxi ekonomickou stránku našeho projektu pro všechny členy dodavatelského řetězce,“ vysvětluje Balík.
Zájem stoupá
Projekty jako Bezobalu a MiWa by neměly šanci na realizaci bez dostatečné podpory zákazníků. „Zájem roste zejména v poslední době, kdy se začalo hodně mluvit o problémech plastového znečištění, limitech recyklace a nevhodnosti jednorázových obalů,“ komentuje situaci Balík. Obchodníci i výrobci jsou podle něj vystaveni velkému tlaku veřejnosti. K prioritám odpadového hospodářství tak začínají patřit znovupoužitelnost materiálů a prevence vzniku odpadu.
Pozitivní pohled má i Tesař. „Vzrůstá nám návštěvnost našich dvou obchodů v pražských ulicích Bělehradská a Hradčanská. Navíc neustále vznikají nové bezobalové prodejny po celé republice. Podle serveru Reduca.cz už jich je v České republice 63,“ říká. Radost má také z toho, že je velký zájem o víkendová školení pro lidi, kteří chtějí otevřít vlastní bezobalový obchod a která pomáhá vést. Spuštění konceptu bezobalového prodeje v supermarketech proto vypadá jako pouhá otázka času.