Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Posune se čas při cestě z Česka na Slovensko? Zrušení změny času může způsobit zmatek

Češi si možná budou muset při cestě na Slovensko posunout ručičku na hodinkách. A to i přesto, že se obě země nacházejí ve stejném časovém pásmu. Pokud projde návrh Evropské komise na zrušení střídání zimního a letního času, budou si moct státy Evropské unie vybrat jen jeden z nich.

Pokud si každá země zvolí jiný čas, rozbije to dosavadní systém časových pásem, na jaký byli Evropané zvyklí. Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker nechává definitivní rozhodnutí na státech osmadvacítky. „Členské státy by se samy měly rozhodnout jednou provždy, zda chtějí jejich obyvatelé žít v letním čase, nebo v tom zimním,“ vyjádřil se ve svém projevu v europarlamentu Juncker.

Domluva je na sousedních státech

Europoslanci, kteří prosazují změnu, ale věří, že poskytnutá volnost ve výběru problémy nezpůsobí. „Domníváme se, že výběr mezi zimním a letním časem v jednotlivých státech proběhne ve spolupráci se sousedními zeměmi. Sjednotily by se tak oblasti států, které si vyberou zimní nebo letní čas,“ říká europoslanec Pavel Svoboda (KDU-ČSL). O konkrétních oblastech už ale nemluví. „Je to jenom naše úvaha, jak by to mohlo fungovat. Není to oficiální doporučení Komise,“ reaguje Svobodova tisková mluvčí Eva Spišáková.

Státům by mohly napovědět výsledky srpnové ankety, která byla umístěná na webu Evropské komise. Hlasování se zúčastnilo přes 4,6 milionu lidí z Evropské unie a většina podpořila právě zrušení každoročního střídání času. Z ankety lze také vyčíst, že pro letní čas hlasovalo nejvíc obyvatel z Portugalska (79 %), z Kypru (73 %) a Polska (72 %). Největší počet hlasujících pro zimní čas byl ve Finsku (48 %), Dánsku (46 %) a Nizozemsku (45 %). V Česku bylo pro zimní čas přes 40% respondentů a pro letní přes 37 procent dotázaných.

Dopravci jsou na změnu připraveni

Změna by výrazně postihla dopravce, kterým by zkomplikovala sestavování jízdních řádů. České dráhy (ČD) tak počítají i s možností, že se země nedomluví. „V minulosti již došlo k neshodě časů u jednotlivých zemí. Pokud by tedy v Evropě nastala podobná situace, dopravci a jednotlivé země by s trasami podle příslušného času v daném státě počítali a do jízdních řádů je zapracovali,“ říká odborový specialista ČD Petr Šťáhlavský.

Původně měla změna času uspořit energii pomocí využívání přirozeného světla. To už ale odborníci v době LED svítidel považují za přežitek. Europoslanci odůvodňují zrušení i zdravotními problémy, které jsou se změnou času spojené.


Jiří Charvát
Jiří Charvát
Jsem studentem třetího ročníku na Vyšší odborné škole publicistiky a zároveň třetí semestr působím jako redaktor studentského magazínu Generace 20.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.