Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Pokud se situace spojená s koronavirem nezlepší, menší média mohou zaniknout, myslí si spolumajitel hudebních rádií Jan Neuman

Kvůli koronavirové krizi musela média přejít do mimořádného provozu. Programový ředitel sítě rádií Media Marketing Services (dále jen MMS, pozn. red.) a spolumajitel Media Bohemia Jan Neuman (46) ale o fungování rozhlasových stanic, jako jsou například Hitrádio, Blaník či Fajn Rádio, strach nemá. S vysokými finančními ztrátami ale počítá. Následky pro malá a začínající média mohou být podle něj ovšem kritické.

Jak konkrétně současná krize zasáhla a ovlivnila vaši sít´ rádií?
Bezpečnostní opatření nás přinutila připravovat vysílání v malé skupině lidí tak, abychom předešli případné karanténě, která by mohla postihnout část týmu. Méně lidí tím pádem musí zvládat mnohem větší objem práce. Návštěvy v rádiích jsou zakázány, takže zpracováváme zvýšené množství materiálu od reportérů. Do toho se potýkáme s výrazným výpadkem reklamních příjmů. Podobně náročnou situaci česká soukromá rádia nikdy nezažila.

Co přesně myslíte tím poklesem reklamy? 
V dubnu se bude výpadek inzerce pohybovat kolem šedesáti procent. Na květnové odhady je zatím brzy. Tato situace postihuje většinu médií, jako je televize, tisk a samozřejmě i rádio. Nejmenší propad příjmů zatím sledujeme v onlinu. Důvodem jsou samozřejmě vládní opatření, která ve významné části ekonomiky v podstatě zastavila činnost.

Rušením akcí trpí hlavně marketing 

Změnil se během karantény nějak výrazně počet posluchačů?
Na počátku koronavirové krize jsme se s ostatními firmami na rozhlasovém trhu domluvili, že ve druhém čtvrtletí nebudeme sledovat, jak si jednotlivé stanice vedou. Zajímá nás pouze rádio jako celek. Velmi zajímavá čísla ale přinesla poslechovost rádia přes internet. Ukazují výrazný nárůst až o třicet procent. Věřím, že podobné to bude i v případě klasických rozhlasových stanic, nejen těch internetových.

Jak se tedy rádia přizpůsobila z marketingové stránky?
Vzhledem k rušení koncertů, festivalů i sportovních a společenských akcí je dopad na marketing rádií zásadní. Jaro a léto jsou období, kdy se významná část marketingových aktivit odehrává formou pořádání vlastních eventů nebo jako mediální partnerství. Rádia se samozřejmě snaží podporovat aktuální charitativní projekty, dárcovské výzvy a značný prostor poskytují online aktivitám českým umělců. Přesto je náš marketing díky aktuální situaci silně omezen. Jedinou výjimkou je logicky online komunikace a reklama na webu.

Jakou roli MMS sehrává v této krizi?
Tradiční výhodou rádií je rychlost, s jakou dokážou informace distribuovat. Regionální rádia pak zpravodajský servis rozšiřují o přímo cílený servis z jednotlivých krajů a měst. V tom hrají velmi významnou roli. Značná část konkrétních opatření v boji s koronavirem probíhá na úrovni krajů. Pro ty jsou naše rádia přirozeným komunikačním prostorem.

Bez reklamy mediální trh nemůže dobře fungovat

Vytvořili jste pro rádia nějaký „karanténní“ mediální produkt?
Máme speciální pořady i servisní rubriky. Snažíme se poskytnout maximální prostor státním institucím i firmám. Radnice i kraje naším prostřednictvím informují občany o přijatých opatřeních, firmy nabízejí služby, jednotlivci zprostředkovávají pomoc. V případě potřeby přidáváme zpravodajské relace tak, abychom pokryli noční tiskové konference vlády či jednání parlamentu. Zároveň jsme do vysílání ihned zařadili sdělení od veřejné služby ohledně nouzového stavu.

Jak se podle vás po skončení koronavirové krize změní mediální trh?
Mediální trh žije z velké části z reklamy. Výpadek inzerce už dnes nutí média šetřit a bohužel i propouštět. Přirozeně se snažíme náš provoz co nejvíce zefektivnit. Šetření na druhou stranu jistě přinese zpomalení rozvoje nových projektů. Pokud se situace brzy nezlepší, lze očekávat zánik řady menších médií nebo další vlastnické změny.

Myslíte si tedy, že v budoucnu nastane v médiích větší tlak na placený obsah, aby dorovnaly ztráty?
Rozvoj placeného obsahu je otázkou dlouhodobé strategie. Vzhledem k celkovému poklesu reklamních investic samozřejmě poroste tlak na posílení ostatních zdrojů příjmů. Proti tomu ale půjde v případě placeného obsahu ekonomická situace a snaha spotřebitelů šetřit. Kdo tedy rezignuje na investice do kvalitního obsahu a jeho rozvoje, nic nezíská. 


Kateřina Žlabová
Kateřina Žlabová
Na Vyšší odborné škole publicistiky studuji třetím rokem. Mám za sebou pár let studia grafického designu, polygrafie a umění. Svůj volný čas většinou trávím doháněním povinností a venčením psa.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.