Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Podzim bude bez velkých vinobraní. Vinaři přijdou o podstatný zdroj příjmů

Vinaři stále sčítají finanční ztráty, které jim způsobilo jarní uzavření podniků a tím i nižší odbyt jejich produkce. Problémy prohlubuje i rušení tradičních podzimních vinobraní kvůli omezením spojeným s koronavirem. Hlavně menší vinařství proto spoléhají na stálou klientelu a prodeje přes e-shop. Těší je sice očekávaná letošní nadprůměrná sklizeň, ale bojí se, co bude dál.

Pandemie sklepmistrovi Rodinného vinařství Bartoníkovi v Mikulčicích Jakubovi Bartoníkovi zkomplikovala život. „Měli jsme nabízet naše produkty na několika vinobraních, která se ale kvůli vládním nařízením nekonala. Kvůli tomu jsme přišli o potenciální zákazníky,“ říká Bartoník. Právě tyto akce jsou mezi milovníky vína oblíbené a menší podniky na nich mají šanci získat novou klientelu. Zrušena byla i jedna z oblíbených pražských akcí: vinobraní svaté Kláry. „To bývá naší největší vinařskou akcí a její zrušení se samozřejmě na podzimních tržbách projevuje,“ říká Eliška Muchnová, vedoucí vinotéky sv. Kláry v pražské Troji, která patří ke stejnojmenné vinici.

Letos se zatím v komornější atmosféře konala alespoň menší vinobraní, na nichž mohlo být maximálně sto návštěvníků. „V září jsem navštívila Přívratské vinobraní. Oproti loňskému roku byla účast o něco slabší, ale o to víc jsme se s přáteli snažili, abychom tam nějakou korunu utratili,“ popisuje milovnice vína Tereza Lysá (23). Kvůli jarním finančním ztrátám vinaři nyní spoléhají právě na stálé zákazníky a prodej přes e-shop. „Sama jsem si během pandemie kupovala víno přes internet, abych své oblíbené vinařství podpořila,“ potvrzuje Lysá.

Organizátoři kvůli covidu škrtli i největší vinařské akce, na které se obvykle sjíždějí až desetitisíce lidí. Letos se nekonala vinobraní v Mělníce ani ve Znojmě a poprvé za 72 let bylo zrušeno i Pálavské vinobraní.

Na jaře bylo hůř

Vinaři se shodují, že jarní plošné uzavření podniků a zákaz konání jakýchkoli akcí pro ně byly horší než aktuální situace. „Víno prodáváme pouze v naší vinotéce, jenže i ta musela být uzavřena podobně jako restaurace a bary a nám prodeje klesly téměř na nulu,“ popisuje Muchnová. Po znovuotevření jim s rozjezdem pomohl vysoký zájem ze strany zákazníků, který podle Muchnové vyrovnal i nepřítomnost zahraničních turistů, kteří tvořili podstatnou část klientely.

Kvůli propadu prodeje mají tuzemská vinařství momentálně naskladněných více lahví než jindy. I přes letošní bohatou úrodu menší vinaři ale nepočítají s přeplněnými sklepy. „Zásoby jsou nyní větší než loni touto dobou. S ohledem na malou produkci naší vinice nicméně nemám obavu, že se víno neprodá,“ uvádí Muchnová. Problém s plnými sklepy neřeší ani Rodinné vinařství Bartoníkovi. „My jsme orientovaní na stálou klientelu. Prodeje sice obecně klesly, ale asi jen o deset procent ve srovnání s předchozím rokem,“ počítá Bartoník. S plnou kapacitou podle něj mohou mít problém spíše větší podniky. „Ti musí nechat víno v nerezových nádržích a ročníku 2020 udělají méně,“ vysvětluje Bartoník.

Osud mladého vína je nejistý

Rodinné vinařství Bartoníkovi prozatím počítá alespoň s listopadovými svatomartinskými slavnostmi. „Asi nebudou žádné velké akce, ale mohly by se konat alespoň degustace ve sklípcích,“ doufá Bartoník. Komplikací by podle něj bylo zrušení veškerých akcí jako na jaře, kdy by se ztráty vinařů ještě znásobily. Někteří z nich právě kvůli nejisté situaci váhají, zda se do výroby a prodeje letošního mladého vína vůbec pouštět. 


Sofie Krýžová
Sofie Krýžová
Studuji ve třetím ročníku na Vyšší odborné škole publicistiky v Praze. V Generaci 20 působím již pátý semestr. Mimo studium se věnuji například běhu, miluju cestování, čtení a nepohrdnu dobrou kávou.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.