Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Podcasty lákají čím dál více lidí. Chválí si hlavně pestrý výběr témat

Roste obliba mluveného slova v podobě podcastů, audiostopy jsou navíc snadno dostupné. Lidé si díky nim rozšiřují všeobecný přehled, vzdělávají se, ale i pobaví. Vznikají třeba podcasty o tom, jak si udržet vztah, rozjet vlastní byznys nebo jak špehovat lidi online. Nabírají na popularitě hlavně u mladých, ryzí aktuálnost rádia ale nenahradí.

Student ekonomie Matěj Řežábek (20) se o podcastech dozvěděl díky spolužákům na vysoké škole asi před rokem. „Ostatní je poslouchali už dávno, proto jsem je zkusil také a zaujaly mě. Nejraději mám ty o ekonomii nebo rozhovory se známými osobnostmi třeba ze sportu,“ říká. 

Že se podcasty začínají ve velkém rozšiřovat i u nás, potvrzuje Robin Veselý (24), zakladatel podcastu Tělo a Duše, který má přes 100 tisíc poslechů. „K nám se dostaly pořádně až minulý rok. Hlavní vlna ale teprve přijde,“ myslí si. Podle letošního výzkumu serveru podcastroku.cz už teď neznalo podcasty pouze šest procent dotázaných ve věku 15-39 let. 

Tvůrcem podcastů se může stát každý, podobně jako je tomu v případě videí na YouTube. Takovým příkladem je Karel Kovář alias Kovy, nebo Valentýna Procházková s kanálem The Aprés-chic, kteří kromě videí na YouTube začali nahrávat i podcasty. „Za chvíli se tady objeví lidé, kteří se stanou známými jenom díky podcastům. Nebudou to youtubeři, moderátoři nebo zpěváci, ale generace tvůrců, kteří se proslaví pouze nahráváním podcastů,“ dodává Veselý. 

Každý si najde to své

Právě kvůli popularizaci podcastů na ně mladí přecházejí z různých médií. Líbí se jim rozmanitost a snadná dostupnost. „Nejčastěji poslouchám ve volném čase podcasty, občas si pustím i něco na YouTube, ale rádio nezapínám téměř vůbec,“ dodává student Řežábek. 

Rádio přitom podle Filipa Titlbacha (27), který v Deníku N nahrává zpravodajské podcasty, nabízí odlišný zážitek. „Rádio vysílá živě a neustále. Podcast je předtočený, autor může zvuk zpětně editovat a víc si s formátem pohrát,“ říká. Roli hrají i rozdílné návyky posluchačů. „Pokud si chcete pustit svůj oblíbený pořad v rádiu, musíte si ho zapnout v určitý čas podle programu. Podcast si můžete přehrát kdykoliv a kdekoliv, stačí k tomu jenom chytrý telefon, podcastová aplikace a sluchátka,“ dodává.

Přednost nahrané audiostopě mohou dát i ti, kterým vyhovuje delší, ale zároveň nepravidelná stopáž. „Na podcastech se mi líbí, že trvají třeba hodinu a půl a můžu je poslouchat prakticky kdekoliv. Třeba doma při vaření,“ chválí si Řežábek.

Rozhlas má stále své posluchače

O podcasty je zájem spíš u mladých, potvrzuje novinář Titlbach. „Rozhlasové stanice se snaží oslovit široké publikum, a proto vytváří spoustu obsahu zaměřeného na širokou škálu témat, která jsou přístupná co největší mase lidí. Podcasty mají užší, ale zároveň mnohem věrnější publikum, protože se jednotlivé epizody většinou zaměřují na konkrétní témata, kterým se věnují do hloubky,“ vysvětluje.

I starší se ale podle Veselého k novému fenoménu postupně dostávají. „Oni podcasty poslouchají akorát nevědomě. Je to podobné, jako když se spolu dva moderátoři baví na různé téma v rádiu, jenže s tím rozdílem, že ve vysílání jedou živě,“ tvrdí.

Podle Titlbacha však rádio zůstane součástí mediální scény a podcasty ho nenahradí. „Myslím, že rozhlas bude mít i v dalších letech určitou část posluchačů, kterým on air vysílání vyhovuje. Řekl bych, že se to bude týkat především řidičů, kteří chtějí slyšet aktuální informace při jízdě. Obecně to ale vidím s rádiem, jak ho známe dnes, spíš skepticky,“ dodává. 


Daniela Habešová
Daniela Habešová
Studentka třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky milující víno, společnost a cestování.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.