Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Pětina řidičů by neměla sedět za volantem. Kampaň Slepí vrazi chce prosadit povinné kontroly zraku

Řidič se špatným zrakem může být podle názoru odborníků stejně nebezpečný, jako kdyby byl pod vlivem alkoholu nebo drog. Více než dvě třetiny lidí za volantem nevidí dokonale, ale při řízení nenosí brýle ani kontaktní čočky. Na tento problém poukazuje nová kampaň Slepí vrazi. Její členové opakovaně vyjíždí do terénu, kde zájemcům měří například ostrost vidění. 

Na podzim a v zimě jsou silniční podmínky a viditelnost nepříznivé, situaci navíc zhoršují časté oční vady řidičů. Sedm z deseti řidičů potřebuje dioptické brýle, kontaktní čočky nebo jinokorekci zraku, pětina by neměla řídit vůbec. Na tento problém upozorňuje edukační kampaň Slepí vrazi, která vznikla ve spolupráci s úřadem Bezpečnosti silničního provozu a Autoklubem. Pracovníci platformy Slepí vrazi provedli v rozmezí května a října letošního roku na různých místech České republiky kontrolu 2 880 řidičů. Pouze čtvrtina z měřených osob měla zrak v pořádku nebo používala správnou korekci.

Nejčastějšími očními vadami jsou krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus, kvůli kterému se světlo špatně promítá na oční sítnici. Všechny vady však způsobují určitou míru rozostřeného vidění. „Data od odborníků dokládají, že zhruba od 40 let se začíná zrak zhoršovat,“ říká jeden z organizátorů kampaně Jan Sedláček. Vinu na tom podle něj mají i technologie, které lidé používají a také digitalizace světa. Oči tak musí namáhat mnohem více než dříve.

Nebezpečí na přechodu

Držitele řidičského průkazu čekají v životě jen dvě povinné kontroly zraku, a to při podání žádosti o průkaz a pak až v 65 letech. Návštěvy očního jinav Česku povinné nejsou. „V tuto chvíli je systém nastaven tak, že každý řidič je zodpovědný za svůj zdravotní stav,“ vysvětluje Martin Farář z Bezpečnosti silničního provozu. Podle Sedláčka by ale kontroly potřeba byly: „Řidiči s problematickým zrakem mohou být srovnatelně nebezpeční jako lidé pod vlivem alkoholu či návykové látky,“ varuje. Alkohol i návykové látky, které řidič zkonzumoval, se kontrolují a evidují. Zrak by podle něj měl být také hlídán. 

Zrak se však u lidí zhoršuje většinou postupně, řidiči si tak postupně přivykají a nemají pocit, že by špatně viděli. I to může být jeden z důvodů, proč lidé očního lékaře nenavštíví. Kromě výjimek, například prodělání oční infekce, tak nemusí řidiči zhoršení zraku vůbec zaznamenat. „Vada oka zpravidla nebolí a člověk si na ni postupně přivyká. Nic ho tak akutně nenutí zajít na kontrolu,“ vysvětluje Sedláček. Z dat získaných měřením proto vyšlo najevo, že 74 % řidičů nebylo za poslední rok na lékařské kontrole.

Změna legislativy

Špatný zrak českých řidičů přitom sám o sobě není nic nového. Jako první na problém upozorňoval BESIP, který v roce 2013 spustil kampaň Bezpečně za volantem. Ta probíhala ještě následující dva roky. Letos ji nově vystřídala akce Slepí vrazi.

Hlavním cílem platformy je zavedení povinných návštěv lékařů. „Je to pochopitelně dlouhodobý cíl, ale chtěli bychom v první řadě dosáhnout změny legislativy,“ říká Sedláček. Ideální by podle něj bylo, kdyby lidé chodili na kontrolu alespoň jednou za dva roky. „Takto časté návštěvy u doktora asi nelze nařídit. Byli bychom ale rádi, kdyby ho řidiči museli povinně navštívit alespoň jednou za deset let, kdy se po vypršení platnosti mění řidičský průkaz,“ vysvětluje. Podle Faráře ale mnisterstvo dopravy plošné zavedení pravidelných kontrol neplánuje.


Anna Kotábová
Anna Kotábová
Studuji 3. ročník na Vyšší odborné škole publicistiky. V Generaci 20 se věnuji tématu kultura a lifestyle. Držte mým vedoucím palce, ať to semnou mají tento semestr snazší. Kultura mě zajíma, tak snad mi to pomůže.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.