Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Papírové kupóny končí, nahradí je opencard

Poslední možnost pro seniory a dospělé pořídit si papírový kupón v pražské MHD je 13. listopadu. Po tomto datu budou klasické kupóny v prodeji pouze pro studenty vysokých škol.

Senioři a dospělí se tak dostanou do stejné situace jako děti a junioři. Ti už po Praze cestují na opencard povinně od 13. června 2010.

V současnosti si opencard pořídilo již 500 000 lidí. Ozývají se však hlasy, že pražský magistrát lidi k jejich nákupu nutí právě tím, že ruší papírové kupóny. „Zájem veřejnosti o opencard nás pochopitelně těší. Rozhodně však odmítám kritiku, že bychom lidi k jejímu používání nutili. Je pravda, že zavedení elektronického jízdného je radikálním krokem v městské dopravě. Ovšem krokem na cestě k lepším službám veřejnosti, změnou, která cestujícím přináší oproti starým papírový kuponům řadu výhod,“ uvedl na internetových stránkách pražského magistrátu tiskový mluvčí projektu Martin Opatrný.

Výhody a nevýhody

Výhody a nevýhody v pořízení opencard se jistě najdou. Nicméně těm, kteří chtějí po Praze jezdit bez lístků, musejí si opencard pořídit at´ se jim to líbí nebo ne. Další možností je začít studovat vysokou školu. Vysokoškolští studenti zůstanou jediní, jichž se přechod na elektronickou jízdenku zatím netýká.

Co se týče výhod opencard, vlastník elektronické jízdenky si bude moci pomocí své karty např. půjčovat knihy v městské knihovně, platit parkovné v některých částech Prahy, nebo pomocí aplikace „Vím, jak řídím“ zjistit informace o vlastních dopravních přestupcích na území hl. m. Prahy, včetně hrozby sankce. Samotnou povinnost pořídit si  opencard řadí Magistrát k dalším z výhod. Prý se tak sníží počet černých pasažérů.

Karta na jméno a karta anonymní

Ten, kdo si opencard pořizuje, má dvě možnosti. Buď si pořídit kartu osobní, nebo anonymní. Při pořízení osobní karty musí lidé souhlasit například s tím, že jim město může bez upozornění z karty strhávat peníze. Nesmí jim vadit, když jim správce karty, firma Haguess,  zablokuje funkce na kartě na blíže neurčenou dobu bez náhrady škody. Pražský magistrát na stránkách opencard.praha.eu vysvětluje za jakých okolností je možná blokace Karty bez souhlasu držitele: „Blokace Karty je možná zejména z důvodu nakládání s kartou v rozporu s Podmínkami PVVK, zneužití Karty či podezření ze zneužití Karty, z provozních, technických či bezpečnostních důvodů nebo z jiných důvodů hodných zřetele.“

Založení opencard také zavazuje k podepsání souhlasu o archivaci osobních údajů ještě pět let poté, co nebude karta užívána. K těmto údajům bude mít přístup několik soukromých firem, které jsou do projektu zapojeny v čele s Haguess.

Neprůhledný projekt opencard už spolknul 800 milionů a nedávné audity ukázaly, že celý projekt je předražený a některé smlouvy s firmou Haguess jsou pro město nevýhodné. Někteří odborníci navíc kritizují osobní kartu z toho důvodu, že u ní hrozí zneužití osobních údajů. Magistrát však tato tvrzení odmítá.

Při pořízení anonymní karty nemusíte sdělovat žádné údaje, ani souhlasit se smluvními podmínkami. Elektronická jízdenka je díky tomu přenosná a je ideální pro firmy, ve kterých ji může vyžívat více zaměstnanců. Za anonymní kartu si však připlatíte. Za třicetidenní jízdné u osobní karty zaplatíte o 130 korun méně než u anonymní. U roční jízdenky je rozdíl ceny 1350 korun.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.