Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Online nákupy se pomalu vyrovnávají obchodním centrům

Díky všudypřítomným letákům a reklamám na sociálních sítích se online nákupy dostávají do povědomí převážně mladším generacím. Zákazníci těchto portálů ušetří nákupem čas, který mohou využít k jiné práci či studiu. Lidé často nacházejí v e-shopech sortiment, který již není k dostání na pultech. Přesto kamenné obchody zůstávají oblíbeným místem ke společenskému životu a jsou využívány k moderním výletům.

Online obchody se dostávají více do povědomí potenciálního zákazníka. Obchodníci nabízejí rozmanitý sortiment od oblečení po elektroniku. Novodobým trendem je nákup jídla a drogerie, které kurýr přiveze až před zákazníkovy dveře. Psycholožka Jana Habartová tvrdí, že nákupy v online obchodech lidé využívají převážně z důvodu lenosti a pohodlnosti. Ale také jej využívají z důvodu reklam, které zákazníci mají neustále kolem sebe. Lidé mají vše na jednom místě, nemusí nikam chodit a mají možnost získat názor od jiných uživatelů daného portálu na konkrétní výrobek: „Navíc, dnes najdete v e-shopech mnohokrát věci, které nejsou k dostání nikde jinde. At´ už jde o knihy nebo například elektroniku,“ podotýká.

S příchodem online supermarketů se podle Habartové lidé stávají ještě více pohodlnějšími než bývali. Přesto jezdí do obchodních center mnoho zákazníků, převážně mladí lidé, na moderní výlet: „Nejčastěji v obchodním domě potkávám mladé maminky s dětmi, které si vyjdou na procházku, popovídají si s kamarádkami u kafe a děti si nechají hrát v moderním a čistém prostředí určené pouze pro ně.“ Podle psycholožky je to určitý druh komfortu, který si mladé ženy v dnešní době dopřávají.

Čerstvost na prvním místě

Jsou i lidé, kteří využívají online obchody a ušetřený čas umějí využít efektivněji. Jako například Lucie Roskovská: „V online obchodě nakupuji pravidelně jednou za měsíc už rok a půl. Jelikož nemám auto a možnost dovézt si velký nákup až před dům, využívám těchto služeb a jsem spokojená,“ říká studentka Univerzity Karlovy v Praze.

Čas je pro Roskovskou nejdůležitější. Proto začala využívat online službu: „Takhle se můžu věnovat práci nebo studiu.“ Na internetu nakupuje pouze trvanlivé jídlo a drogerii. Pro zeleninu a ovoce si chodí každý týden na farmářské trhy a pekárnu má hned vedle bytu. Chce si čerstvé potraviny vybrat sama a mít jistotu kvality. „Přesto utratím v e-shopu asi více peněz než mimo něj,“ přiznává studentka.

Někteří zákazníci online obchodům nevěří a bojí se nekvalitního zboží. Tento postoj má i rodina Novákových: „Moji rodiče jezdí spolu na větší nákup každý týden. Nemají to ale jako výlet, berou to jako nezbytnost.“ Podle Kamily Novákové by ani jeden z nich sám na nákup nejel: „Táta je ta fyzická síla, tlačí plný vozík a vyzná se v ovoci a zelenině. Ale kdyby měl jet bez mamky, tak by všechno potřebné nenakoupil ani se seznamem v ruce,“ přiznává s úsměvem Nováková.

Obchodní centra přetrvají

Možnost nákupu přes internet se jejím rodičům příliš nezdá. Mají rádi, když si mohou zboží prohlédnout. V kamenném obchodě často využívají možnost ochutnávek: „Tak můžeme přijít na něco nového a s jistotou víme, jak jídlo chutná. V e-shopu takovou možnost zákazníci nemají,“ dodává Kamila Nováková.

Podle psycholožky nákup v kamenných obchodech nezanikne: „Patří to mezi tradiční způsob nakupování, na které jsou zákazníci zvyklí. Převážně nejstarší generace, která důvěřuje pouze osvědčeným způsobům a není otevřená novodobým trendům,“ říká . I přesto se Habartová domnívá, že se online obchod dostane na stejnou úroveň jako kamenný: „Myslím si, že i starší generace se naučí nakupovat online, pokud k tomu bude mít vhodné vybavení jako je počítač, připojení k internetu a zorientuje se na webu,“ dodává.


Kateřina Klabzubová
Kateřina Klabzubová
Mým největším koníčkem je muzika, film a divadlo. Dále ráda cestuji do zahraničí, ale také po České republice. Hodně čtu a ve volných chvílích fotím. Novinařina mě láká, protože se chci neustále dovídat nové a zajímavé věci. V Generaci20 působím první semestr.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.