Online nákupy se pomalu vyrovnávají obchodním centrům
Online obchody se dostávají více do povědomí potenciálního zákazníka. Obchodníci nabízejí rozmanitý sortiment od oblečení po elektroniku. Novodobým trendem je nákup jídla a drogerie, které kurýr přiveze až před zákazníkovy dveře. Psycholožka Jana Habartová tvrdí, že nákupy v online obchodech lidé využívají převážně z důvodu lenosti a pohodlnosti. Ale také jej využívají z důvodu reklam, které zákazníci mají neustále kolem sebe. Lidé mají vše na jednom místě, nemusí nikam chodit a mají možnost získat názor od jiných uživatelů daného portálu na konkrétní výrobek: „Navíc, dnes najdete v e-shopech mnohokrát věci, které nejsou k dostání nikde jinde. At´ už jde o knihy nebo například elektroniku,“ podotýká.
S příchodem online supermarketů se podle Habartové lidé stávají ještě více pohodlnějšími než bývali. Přesto jezdí do obchodních center mnoho zákazníků, převážně mladí lidé, na moderní výlet: „Nejčastěji v obchodním domě potkávám mladé maminky s dětmi, které si vyjdou na procházku, popovídají si s kamarádkami u kafe a děti si nechají hrát v moderním a čistém prostředí určené pouze pro ně.“ Podle psycholožky je to určitý druh komfortu, který si mladé ženy v dnešní době dopřávají.
Čerstvost na prvním místě
Jsou i lidé, kteří využívají online obchody a ušetřený čas umějí využít efektivněji. Jako například Lucie Roskovská: „V online obchodě nakupuji pravidelně jednou za měsíc už rok a půl. Jelikož nemám auto a možnost dovézt si velký nákup až před dům, využívám těchto služeb a jsem spokojená,“ říká studentka Univerzity Karlovy v Praze.
Čas je pro Roskovskou nejdůležitější. Proto začala využívat online službu: „Takhle se můžu věnovat práci nebo studiu.“ Na internetu nakupuje pouze trvanlivé jídlo a drogerii. Pro zeleninu a ovoce si chodí každý týden na farmářské trhy a pekárnu má hned vedle bytu. Chce si čerstvé potraviny vybrat sama a mít jistotu kvality. „Přesto utratím v e-shopu asi více peněz než mimo něj,“ přiznává studentka.
Někteří zákazníci online obchodům nevěří a bojí se nekvalitního zboží. Tento postoj má i rodina Novákových: „Moji rodiče jezdí spolu na větší nákup každý týden. Nemají to ale jako výlet, berou to jako nezbytnost.“ Podle Kamily Novákové by ani jeden z nich sám na nákup nejel: „Táta je ta fyzická síla, tlačí plný vozík a vyzná se v ovoci a zelenině. Ale kdyby měl jet bez mamky, tak by všechno potřebné nenakoupil ani se seznamem v ruce,“ přiznává s úsměvem Nováková.
Obchodní centra přetrvají
Možnost nákupu přes internet se jejím rodičům příliš nezdá. Mají rádi, když si mohou zboží prohlédnout. V kamenném obchodě často využívají možnost ochutnávek: „Tak můžeme přijít na něco nového a s jistotou víme, jak jídlo chutná. V e-shopu takovou možnost zákazníci nemají,“ dodává Kamila Nováková.
Podle psycholožky nákup v kamenných obchodech nezanikne: „Patří to mezi tradiční způsob nakupování, na které jsou zákazníci zvyklí. Převážně nejstarší generace, která důvěřuje pouze osvědčeným způsobům a není otevřená novodobým trendům,“ říká . I přesto se Habartová domnívá, že se online obchod dostane na stejnou úroveň jako kamenný: „Myslím si, že i starší generace se naučí nakupovat online, pokud k tomu bude mít vhodné vybavení jako je počítač, připojení k internetu a zorientuje se na webu,“ dodává.