Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Obliba vinylových desek stále stoupá. Lidé se díky nim vrací i do dětských let

Gramofonové desky už dávno nekupují jen sběratelé. Každý rok jejich obliba nejen ve světě, ale i v České republice roste. Příznivci považují poslech hudby na vinylu za úplně jiný zážitek než přes CD nebo streamovací platformy jako jsou YouTube nebo Spotify. V Americe se například poprvé za třicet let prodalo více LP desek než CD. Česko se k podobnému milníku také blíží.

Studentka VOŠP Eliška Dinh (23) na poslechu gramofonových desek vyrůstala. „Babička mi od dvou let pouštěla na svém starém gramofonu české pohádky a alba od Karla Gotta,” vzpomíná Dinh. I v současné době si desky ráda pouští, protože jí připomínají dětství. Podle Dinh je navíc zvuk kvalitnější a čistší. Také student podnikání Michal Tuleč (24) si u LP chválí lepší zvuk. „Rád poslouchám tvrdou hudbu a chci, aby šly všechny hudební nástroje pořádně slyšet. Na cédéčku tomu tak vždy není, proto upřednostňuji vinyly. Líbí se mi ten pocit poslouchat hudbu z gramofonu, přesně takhle ji poslouchal můj táta v mládí,” říká Tuleč.

K retro poslechu hudby se vrací nejen spousta mladých, ale i starší lidé. Ti díky LP deskám mohou zavzpomínat na doby, kdy byl gramofon a vinyly součástí téměř každé rodiny. „Dříve jsem si chodil některé desky pořizovat na černý trh. Nakupovat je bylo vždy dobrodružství, protože to nesměla zjistit Veřejná bezpečnost. Zvlášt´ pokud jsem si chtěl koupit zakázanou hudbu (například české The Plastic People of the Universe nebo západní kapely, pozn. red.). Dnes už je nákup desek o poznání klidnější,” směje se vrátný Jan Kupský (51). Lidé si gramofonové desky pořizují nejen kvůli návratu do mladých let, přináší jim i hodnotnější zážitek. „Pro mě je poslech vinylu nejlepší volbou. Zvlášt´ nyní v době koronaviru, kdy jsou zrušené živé koncerty,” myslí si Tuleč, který pouštění desek považuje za osobní rituál. Přehrává si je totiž téměř každý den vždy navečer.   

Koronavirus pomáhá prodeji

Podle Americké asociace pro nahrávací průmysl se v USA poprvé od 80. let minulého století prodává více gramofonových desek než CD. Částečně za to může rostoucí obliba retro věcí a také fakt, že jsou lidé kvůli pandemii většinu času doma. Mnoho z nich nechce trávit veškerý volný čas u počítačů, proto si raději pustí desku na gramofonu. To ostatně dosvědčuje i IT specialista momentálně žijící v USA, Martin Sudek (34). „Všiml jsem si, že elpíčka lidé hodně kupují. I na různých webech jich je spousta vyprodaných. Já sám mám doma několik desítek vinylů, a i v době koronakrize si kupuji další. Hudbu si užiji více, než kdybych ji poslouchal v mobilu, lépe se na ní soustředím a relaxuji u ní,” říká Sudek.

Popularita gramodesek každým rokem stoupá i v Česku. Vyplývá to z průzkumu České národní skupiny Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI). V loňské výroční zprávě upozorňuje ředitelka vydavatelství Supraphon Iva Milerová, že se na vývoji trhu podepsala i smrt zpěváka Karla Gotta. „Fakt, že nás na podzim minulého roku opustil, měl na naši zemi obrovský celospolečenský dopad. Pochopitelným vyústěním této smutné události byl zvýšený zájem o fyzické hudební nosiče,” řekla Milerová. Větší oblibu vinylových desek u veřejnosti potvrzuje i novinář a šéfredaktor hudebního magazínu Planetahudba.cz Václav Hnátek. „Zájem o ně i podle různých žebříčků rapidně stoupá, zatímco u CD klesá. Je to veliký rozdíl, protože před deseti lety se LP téměř vůbec neprodávaly,”  vysvětluje Hnátek a dodává, že před lety CD nahradilo vinyly a v současnosti je tomu naopak. 


Anna Čmuchálková
Anna Čmuchálková
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Ve volném čase přispívám do online magazínů o módě. Ráda čtu, sleduji české filmy a cestuji.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.