Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Novinovým inzerátům odzvonilo – na řadě je Facebook

Proč platit za drahé reklamní kampaně, které nemusejí být tak efektivní, jak se tváří? Co takhle zkusit levnější variantu, která do vašich kapes zasáhne minimálně či dokonce vůbec? Věřte nebo ne, tento geniální způsob zviditelnění existuje a mnoho lidí na celém světě ho využívá denně. Jedná se o fenomenální Facebook, který v České republice zažívá doslovný boom.

Tato sociální sít´ se už jistou dobu nevyužívá pouze k vyměňování si pocitů z toho, jak skvěle jste si navařili, zhlédli oblíbený film či měli akutní potřebu odskočit si. Lidé ve Facebooku našli něco víc. Při hledání práce, služby, produktu či osudové lásky už nemusejí platit za novinové inzeráty v kolonce „Hledám…“. Nyní je hledání jednodušší a dalo by se říci, že i více úspěšné!

Lidé si na tomto komunitním serveru zkrátka zvykli hledat a nabízet. Tohoto faktu hojně využívají i firmy, které se prostřednictvím Facebooku zviditelňují. Pokud na to jdou opravdu dobře, mohou velice úspěšně upozornit a přilákat potenciální zákazníky a ve finále i prodat určitý produkt či službu. Nakonec mají „hodně muziky“ za málo peněz a nestojí je to skoro žádné úsilí.

Tento marketingový nástroj se pro velké množství firem stal nedílnou součástí jejich uvedení do podvědomí klientů a stejně jako je samozřejmostí vlastnit například e-mailovou schránku, téměř podobné je to i s Facebookem.  „Propagaci přes Facebook využívám. Jelikož vlastním internetový obchod, mohu na Facebooku zavěšovat fotky produktů, jednoduše komunikovat se zákazníky a neustále je pomocí zdi seznamovat s novým zbožím“ vyjádřil se k tomuto tématu majitel internetového obchodu se sportovním oblečením, který Facebook využívá půl roku a s jeho efektivitou je nadmíru spokojen.  „Určitě pocit´uji, že tento typ podpory prodeje kladně zasáhl do tržeb firmy. Během půlročního působení máme přibližně tisíc příznivců, kteří jsou neustále seznamováni se slevami, výhodnými produkty a novou kolekcí.“

Sportovní oblečení není ale zdaleka to jediné, co si na Facebooku můžeme pořídit. Společně s ním je to i závislost. Pro mnoho lidí se tato sociální sít´ stala druhým domovem, který není třeba opouštět. Proč taky? Vždyt´ na to, abyste byli v kontaktu se svými blízkými, nepotřebujete osobní návštěvu. Stačí se jen vyfotit, nahrát, zavěsit na zeď a napsat vzkaz. A když zrovna nejsme u počítače? Nevadí! Od toho je tu přeci ještě aplikace „Facebook v mobilu“, která nám umožňuje nevnímat reálný svět ani při romantické večeři ve vybrané restauraci. I zde mají totiž lidé potřebu sdělit svým přátelům, jak si pochutnali a kolik za to zaplatili.

Přestože se Facebook stal pro mnohé reklamní kampaně klíčovým, má však i spoustu negativních stránek. Jeho uživatelé by měli být více obezřetní a každý krok dobře promyslet, aby se nestali obětí manipulace. Ti, kteří se dychtivě přihlásí ke kterékoliv skupině, musí počítat s tím, že během pár vteřin se její název a účel může změnit. Své o tom jistě vědí ti, kteří se důvěřivě přidali ke skupině, která jim přislíbila fenomenální mobilní telefon iPhon. Z těchto několik desítek tisíc důvěřivců se však během chvíle stali příznivci Jiřího Paroubka. Častokrát je ovšem velký problém v samotných uživatelích, kteří často věří všemu a snadno se nechají „opít rohlíkem“. Tito lehkovážní lidé se však nenechají obalamutit pouze skupinami nebo aplikacemi. Dochází dokonce i k situacím, při kterých se zneužívají samotné profily, které si podvodníci zakládají. Poté, s falešným profilem, uživatele žádají o peněžní prostředky na nový invalidní vozík či podobnou finanční výpomoc. Lidé jsou na sociálních sítích často bezstarostní a podle toho také jednají.

Co bude za pár let? Opravdu novinové inzerce zmizí z pultů trafik a vymění je sociální sít´, která se neustále zdokonaluje k potřebám svých uživatelů? A jak k tomu přijdou mobilní operátoři, jejichž volné sms do cizích sítí už nikoho nezajímají? Vždyt´ od toho je přeci Facebook chat, abychom se zdarma domluvili na tom, jakým způsobem strávíme víkend se svými přáteli. Možná stejně tak rychle, jako se Facebook rozmohl, se i zatratí a lidé přestanou vidět život modro-bíle.

Sabina Beranová


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.