Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Nemyslíš – zaplatíš!

Snadná rovnice, která na české řidiče až nečekaně působí. Michal Vlasák pracuje jako PR manažer v agentuře Euro RSCG, která pro Ministerstvo dopravy realizuje projekt Nemyslíš – zaplatíš!, který trochu naturalisticky upozorňuje na neopatrnost řidičů.

Michal Vlasák, senior PR manažer EURO RSCG

Jaká část kampaně Nemyslíš – zaplatíš! je zaměřená na nejmladší řidiče?

Na mladé je cílena většina kampaně, protože ze statistik vyplývá, že lidé ve věku 18-25 let patří mezi nejrizikovější účastníky silničního provozu.

Jak přesně  je na mladé řidiče cíleno?

Celá kampaň se věnuje třem hlavním tématům: používání bezpečnostních pásů  a autosedaček, agresivitě za volantem a alkoholu a psychotropním látkám. Zejména poslední dvě se týkají chování mladých lidí. Nejviditelnější je to například v TV spotech o cestě autem z diskotéky, kouření marihuany při cestě ze svatby nebo o tom, jak se mladí řidiči nechají vyhecovat k nebezpečnému předjíždění. Cílové skupině odpovídá i výběr vysílacích časů.

Máte ještě další prostředky, jak se ukázat mladým řidičům?

Se začínajícími řidiči komunikujeme od počátku – s varujícím vzkazem kampaně se tak setkají už při získání řidičského oprávnění, které jim policie vloží do speciálního obalu s logem projektu a přidá další informační materiály.

Velký ohlas měla u mladých lidí instalace dopravní nehody, která byla loni umístěna na největších tuzemských hudebních festivalech. Letos chceme tyto akce opakovat. Oficiální profil kampaně na síti Facebook, kde jsou aktivní hlavně lidé do 30ti let, už získal téměř 280 tisíc fanoušků.

Co si vy osobně myslíte o určité brutalitě projektu Nemyslíš – zaplatíš!?

Nemyslím si, že se dá  v souvislosti s kampaní hovořit o brutalitě. Brutální je to, co vidí policisté nebo záchranáři, když přijedou na místo nehody, nebo co prožívají její přímí účastníci. V TV spotech je realita velmi zjemněná, jde tam především o emoce. V zadání Ministerstva dopravy bylo uvedeno, že „primárním záměrem je komunikovat emotivně a realisticky, ukázat reálnou tvář dopravní nehody bez vtipné pointy“. Jsem přesvědčen, že toto zadání jsme splnili dobře.

Čím si tedy vysvětlujete tu občasnou negativní odezvu?

Fakt, že řadě  lidí přijdou TV spoty drastické, může být způsoben tím, že dopravní prevence se doposud řešila kampaněmi ve zcela jiném stylu. Pro člověka zvyklého dívat se na zanimované dopravní nehody může být nový styl šokující. Jenže při sledování počítačové animace si možné následky tolik neuvědomíte.

Máte zmapovaný poměr pozitivních a negativních ohlasů veřejnosti?

Letos v červnu realizovala agentura Stemmark výzkum o vnímání kampaně českou veřejností a ten prokázal, že pozitivní vnímání převažuje. Celých 95 % lidí se domnívá, že ukazování těchto spotů je vhodná forma pro takovou kampaň. Dále si 84 % respondentů myslí, že spoty zachycují reálné situace. V některé ze situací se viděla čtvrtina lidí a polovina dotázaných vnímá spoty jako drsné, avšak nutné. Další třetina jako přiměřené.

Na závěr se zeptám, jak dlouho vlastně trvá tenhle projekt a co se v něm chystá nového v brzké době?

Kampaň byla zahájena v říjnu 2008 a potrvá do konce letošního roku. Mezi novinky patří vylepšený web projektu, který byl spuštěn 19. dubna. Uživatelé tam vedle starého obsahu najdou také diskusní fórum, blogy osobností a díky aplikacím si mohou zkusit třeba jízdu pod vlivem alkoholu. Přibudou také virtuální pomníčky, které navazují na mapu nehodových míst – lidé mohou umístit takový pomníček na místo, kde ztratili někoho blízkého, a upozornit tak ostatní na rizikové místo na silnici.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.