Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Namísto řvoucích motorů, hrobové ticho. Závody elektrických formulí zatím diváky netáhnou

Na závody formulí bez vůně benzínu, jen s bzučením elektromotorů, si zatím fanoušci nezvykli. Formule E, která vznikla vedle známe Formule 1 v roce 2014, má za sebou již pět soutěžních ročníků. Ten šestý odstartoval v listopadu 2019 v Saúdské Arábii. Vozy tohoto nového odvětví motoristického sportu jezdí výhradně na elektronický pohon. Zakladatelé soutěže chtějí ukázat, že existuje i ekologicky šetrná budoucnost světového motorismu.

Aby organizátoři přitáhli na Formuli E více návštěvníků, snaží se dělat závody výrazně dostupnější, než je tomu u Formule 1. Podniky se proto konají na menších okruzích, ke kterým se diváci často dostanou městskou hromadnou dopravou. Velký rozdíl je také v ceně vstupenek, které jsou oproti F1 až desetkrát nižší. I přes tyto výhody je však srdce většiny fanoušků motosportu stále nakloněno klasickým formulím. „Na Formuli 1 jsem byl, ale na Formuli E se určitě nikdy nevydám. Abych jen koukal na monoposty, jak jezdí a nic u toho neslyšel, to prostě není motorismus,“ říká jeden z nich Marek Malý (21). Právě absence hluku a typického zápachu benzínu návštěvníkům závodů  elektroaut nejvíce chybí. 

Elektromobilita je trend

Za e-formulemi stojí zejména Mezinárodní automobilová federace. Ta drží nad seriálem Formule E ochranou ruku a v posledních letech se jí povedlo na svou stranu zlákat i velké automobilky typu Porsche, BMW a Mercedez-Benz. Podle Bohumila Pácla z Autoklubu České republiky je cílem především to, aby se motorismus přizpůsobil novým trendům. „Propojení závodění a elektromotorů ale podle mě nejde dohromady. Divák z toho nemá žádný požitek. Snad jen kdyby měl každý vůz v sobě zabudovaný reproduktor, tak by to za něco stálo,“ usmívá se Pácl. Jeho kolega Libor Budina dává k dobru příklad, kdy diváci při jednom závodu elektromobilů vyčítali jezdcům, že nejezdí rychle. Jenže důvodem pomalé jízdy bylo to, že při nízké viditelnosti za deště museli závodníci zapnout světla, a baterie vozu se jim kvůli tomu vybila natolik, že chyběl potřebný výkon.

I Češi vyvíjí monopost 

Na českém území se žádný ze závodů Formule E nepořádá, přesto je zde místo, kde je možné formuli s elektrickým motorem vidět: na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze. Zde mají studenti dokonce svůj vlastní tým eForce FEE Prague Formula, který každoročně vyvíjí nový monopost a objíždí s ním studentské soutěže po celém světě. „Práce na formulích je pro nás obrovskou zkušeností. Problémy, které na monopostech řešíme, jsou v automobilovém průmyslu úplně běžné. Díky tomu nás v zaměstnání po škole nic nepřekvapí,“ říká elektromechanik týmu Jan Čančík (22).

S touto formulí se prezentovali studenti ČVUT na mezinárodních soutěžích v roce 2019. Zdroj: Jiří Lizec

Ani členové studentského týmu ale dlouhodobému spojení motorismu a elektromobility nevěří. Sami se formulím věnují zejména proto, že je láká možnost pracovat na reálných vozech, které pak poměřují s konkurencí ze zahraničí. „Každý rok vyvineme jeden monopost, a s ním jezdíme přes léto na soutěže. Nejde ani tolik o závodění, ale hlavně o inženýrský návrh sportovního vozu. Hodnotí nás například lidé z velkých automobilek a průmyslových firem z oblasti strojírenství a elektrotechniky, kteří jsou ve svých oborech opravdoví profesionálové,“ popisuje členka eForce Kateřina Antošová (24).

Studentský tým nad sebou nemá žádný pedagogický dohled, na soutěžích vystupují pouze pod záštitou fakulty. Kvůli tomu musí neustále hledat sponzory, protože škola může poskytnout jen část z potřebného rozpočtu projektu. Od prvotního nápadu až po dokončení vozu jde tedy o čistě studentský projekt. V tom vidí Čančík jednu z největších výhod oproti jiným týmům ze zahraničí: „Například Němci mají daleko více peněz než my, takže si nakoupí většinu dílů a pak je jen smontují dohromady. My si všechno děláme sami a díky tomu známe náš vůz do posledního šroubku,“ dodává. S konkurencí se studenti z ČVUT měří na celosvětové soutěži Formula Student, kde v roce 2019 získali šest medailových umístění. Dlouhodobě je pro tým eForce nejúspěšnější disciplína s názvem akcelerace, kdy se měří zrychlení vozu na 75 metrů. Soupeře v Česku zatím eForce nemají, to se ale může brzy změnit. O vývoji e-formulí přemýšlí i studenti z Brna, Plzně nebo Liberce.

Text vznikl s přispěním Moniky Kabourkové


Jiří Lizec
Jiří Lizec
Jsem studentem třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky v Praze (VOŠP). Od dětství se zajímám o všechno, co se týká sportu. Závodně jsem plaval a dělal moderní pětiboj. V současnosti hraji rekreačně florbal a fotbal.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.