Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Na silnější mašiny řidičák až od 24 let, navrhla vláda

Mladí motorkáři nemají radost. Vláda totiž schválila návrh novely zákona o silničním provozu, která jim neumožní vyrazit na silnice se strojem o výkonu nad 35 kilowattů dříve než ve 24 letech. Legislativa bude nově vyžadovat i dostatečnou praxi s lehčími motorkami.
Bártův návrh se týká hlavně výkonnějších kubatur autor: Adéla Bujalská

Bártův návrh se týká hlavně výkonnějších kubatur autor: Adéla Bujalská

Pro velkou úmrtnost na silnicích se motorkářům říká „dárci orgánů“. A právě to je důvod, proč se rozhodl ministr dopravy Vít Bárta pozměnit věkovou hranici pro získání řidičského průkazu na silnější motocykly.

Mladí sedají za řídítka prý příliš brzo, nemají potřebné zkušenosti a své stroje dokonale neovládají. Navíc tito řidiči často postrádají mentální zralost, riskují, předvádí se a neuvědomují si, jak hazardují se životem.

Novela má tyto nedostatky ošetřit a pustí na nejsilnější motorky ve 20 letech jen ty jezdce, kteří v 18 udělají řidičský průkaz skupiny A2 a odjezdí alespoň dva roky se stroji o výkonu do 35 kW. Jinak si budou muset počkat až do 24 let.

Zkušenosti jsou potřeba

Odborníci dávají vládě za pravdu a novinku v zákoně schvalují. „Nezkušený jezdec nemůže silný stroj zvládnout, na českých komunikacích už vůbec. I ten nejostřílenější motorkář musí po zimní přestávce ujet několik set kilometrů, aby si opět zvykl na výkon mašiny,“ řekl pro Generaci20 motokrosový jezdec a redaktor webu motoportal.com Vojtěch Brumla.

A co na posunutí věkových hranic říká motorkářská obec? Starší a vyježdění jezdci většinou souhlasí. „Těch navrhovaných 24 let se mi zdá hodně, na druhou stranu s ohledem na výkony dnešních motocyklů a hustotu provozu to celkem chápu,“ říká 31letý Václav. „Když jsem si skupinu A dělal já, bylo mi 17 a potřeboval jsem k tomu souhlas rodičů. Ale než jsem začal jezdit na tom nejsilnějším stroji, odřídil jsem téměř 80 tisíc kilometrů na lehčích motorkách,“ svěřuje se dále se svými zkušenostmi.

Změny ale nepřijdou hned

Mladá generace změnu úplně pozitivně nevidí. „Myslím si, že je to zbytečné a že největší úmrtnost motorkářů je až někde kolem 30 let, a ne kolem 20, jak argumentuje ministerstvo,“ prohlašuje dvacetiletý Milan. „Dva roky praxe pro postup výš ale vítám,“ dodává mladík.

„Je to hloupost, chápu, že to vláda myslí dobře, ale trpět tím budeme i my zkušení, například já jezdím od 18 let,“ stěžuje si Tomáš. „Příští měsíc mi bude 21, tak si hned podám přihlášku na tu nejsilnější kubaturu.“

Novela zákona o silničním provozu ho zatím ale stejně nemůže nijak postihnout. Návrh ministerstva dopravy totiž schválila jen vláda. Aby změna vstoupila v platnost, musí projít bez problémů také Poslaneckou sněmovnou a Senátem, a to nějaký čas ještě potrvá.

Ministerstvo dopravy nevytvářelo nové podmínky samo, pro svůj koncept čerpalo z doporučených směrnic EU. Nechalo se inspirovat především v kategorii s objemem válců do 125 kubických centinemtrů a s výkonem do 11 kWv, která bude přístupná od 16 let, a u strojů s výkonem do 35 kW, kde musí žadatel o oprávnění nejprve dosáhnout plnoletosti.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.