Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Na kvalitní zpravodajství ze zahraničí už není tolik peněz, jako dřív. Přesto se snažíme, říkají čeští novinář

Druhý ročník novinářského fóra nabídl v pražských Kasárnách Karlín 2. května mimo jiné diskuzi speciálně k zahraničnímu zpravodajství. V panelu s názvem My a svět mluvil vedoucí zahraniční redakce České televize Michal Kubal, redaktorka magazínu Reportér Adéla Tallisová Dražanová a Vojtěch Berger, který píše pro web Hlídací pes o dění ve střední Evropě. Podle nich tuzemská média informují své čtenáře a diváky o dění v zahraničí dostatečně a v evropském měřítku je rozsah tohoto zpravodajství nadprůměrný.

Veřejnost má o práci zahraničních zpravodajů velmi zkreslené představy. Právě na tom se shodli všichni tři novináři, kteří se diskuze účastnili, byt´ každý z nich pracuje pro úplně jiný typ média. „Není to dovolená. Člověk si musí umět zajistit mnoho věcí najednou. Například dělá sám sobě účetní, daňového poradce nebo IT experta, protože ty lidi, co mu s tím u nás pomohou, v zahraničí nemá,” vysvětlil vedoucí zahraniční redakce ČT Michal Kubal. Sám by považoval za užitečné, kdyby Česká televize měla stálých zahraničních zpravodajů více. „Pokud se stane nějaká nečekaná událost, je samozřejmě lepší tam mít stálého zpravodaje, který se na místo dostane ihned, než posílat někoho z Česka,“ dodal Kubal. V současnosti pro veřejnoprávní televizi pracuje v zahraničí jedenáct stálých zpravodajů.

Chybí hlubší novinářské vhledy

Ve srovnání s okolními státy informují tuzemská média o dění v zahraničí několikanásobně více. To si myslí novinář Vojtěch Berger z Hlídacího psa. „Česká republika má po světě celkem dvacet zahraničních zpravodajů, kteří jsou z televize, rozhlasu nebo z tisku. V porovnání například s Rakouskem, které je na tom ekonomicky mnohem lépe, máme o dva zpravodaje více,” řekl Berger. Problém vidí Berger spíš v tom, jak se s informacemi ze zahraničí nakládá. „Vysíláme zprávy o tom, že je povodeň v Latinské Americe, ale jak by to mohlo ovlivnit naše české prostředí, neřešíme. Chybí nám hlubší novinářské vhledy. Měli bychom hledat více souvislostí a nevěnovat se zprávám jen povrchově,” myslí si Berger.

Některá česká média se však na zahraniční problémy zaměřují velmi podrobně. Dobrým příkladem důsledného informování o zahraniční problematice je podle Kubala například monitorování krize na Ukrajině ve veřejnoprávní televizi. Podle průzkumu, který pro ČT v roce 2014 udělala asociace Media Tenor, byl počet zpráv, které tuzemská média o ukrajinské krizi publikovala, jeden z největších v Evropě. „ČT se tomuto zahraničnímu tématu věnovala často a do hloubky,” řekl Kubal. Podle něj to svědčí i o velké podpoře, kterou má zahraniční zpravodajství v České televizi od svého vedení.

Domácí zpravodajství táhne více

Přesto je podle diskutujících pochopitelné, že domácí zprávy budou vždy zaujímat větší porci zpravodajství. Podle redaktorky magazínu Reportér Adély Tallisové Dražanové je to dáno předpokladem, že čtenáře bude spíše zajímat to, co se děje bezprostředně kolem něj, než na druhém konci světa. „V médiích bude vždy méně článků a příspěvků ze zahraniční než z domácí scény, ta bude mít vždy navrch,” sdělila svůj dojem Dražanová.Trojice novinářů spolu ne vždy souhlasila, ale shodli se na tom, že nabídka zahraničního zpravodajství v českých médiích je v evropském měřítku nadprůměrná. 


Petra Macháčková
Petra Macháčková
Jsem studentka třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Pocházím ze severozápadních Čech, kam se ráda vracím, když už mi Praha leze krkem. Ve volných chvílích si ráda čtu, cvičím jógu, poslouchám podcasty a objevuji nové podniky, kde zaženu žízeň či hlad.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.