Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Mladým lidem testování kosmetiky na zvířatech vadí. Kvůli ceně ale dělají ústupky

Na českém trhu se zvyšuje podíl takzvané cruelty-free kosmetiky. U té má člověk záruku, že produkt ani žádné jeho složky nebyly testovány na zvířatech. Mladé lidi ohleduplné výrobky lákají, často je však odradí cena. Mnozí proto volí levnější varianty, u nichž už ale spotřebitel nemá zaručené, že firmy k pokusům nevyužívaly zvířata.

Barbora Tichá (22), prodejní specialistka ve společnosti Vodafone, vždy zkoumá, zda je na zkrášlujícím výrobku, který si chce koupit, certifikát Humane Cosmetics Standard (HCS). „Snažím se vybírat pouze kosmetiku, kterou v laboratořích netestovali na zvířatech. Na obalu se to pozná díky logu králíka,“ vysvětluje Tichá. Lidem jde však při nákupu v drogériích často hlavně o cenu. „V mém okolí jsou tací, co raději sáhnou po nejlevnější kosmetice a na nějaké certifikáty kvůli jejich vyšší ceně nehledí,“ připouští Tichá.

Proti používání živých tvorů pro testy v kosmetickém průmyslu je i student politologie a mezinárodních vztahů Daniel Karol (21). „Dnes už třeba existují uměle vypěstované kůže, které ty zvířecí v laboratořích zastoupí,“ přibližuje. Někdy ho však nedostatek času a finanční tíseň doženou ke koupi produktu bez certifikátu. „Ve spěchu vezmu první šampon, který vidím,“ přiznává Karol.  

Certifikát HCS je jediná spolehlivá záruka

Pouze zmíněné logo s králíkem podle ochránců zvířat skutečně zaručuje, že produkt ani jeho složky nebyly nijak testované na zvířatech. „Vydavatelé jiných certifikátů jako jsou PETA nebo Vegan Society firmy nijak neprověřují. Většinou se spoléhají jen na jejich vlastní čestná prohlášení,“ říká Barbora Bartušková Večlová (36) předsedkyně organizace Svoboda zvířat, která stojí za občanskou iniciativou Za Evropu bez pokusů na zvířatech.

I když je testování kosmetických přísad od roku 2009 na zvířatech v EU zakázáno, lidé by podle Večlové vždy měli hledat prověřené logo „ušáka“. „Pouze tento certifikát HCS zahrnuje pravidelné audity výrobců, které kontrolují kvalitu,“ popisuje.

Od roku 2013 není v rámci EU povolen ani dovoz a prodej na zvířatech testované kosmetiky, legislativa však umožňuje výjimky. „Embargo se vztahuje pouze na složky a produkty v kosmetickém odvětví,“ říká předsedkyně. Komponentů používaných v jiném průmyslu, než je ten se zkrášlujícími produkty, se zákon netýká. „Třeba otestovaná přísada z farmacie může být dále použita v kosmetickém výrobku,“ vysvětluje.

Využívání zvířat je přípustné i v rámci evropského nařízení REACH (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals): směrnice se věnuje vyhodnocování a povolování chemických látek a přípravků v Evropské unii. „Předpisy v určitých situacích dovolují testovat na území EU i složku používanou čistě v kosmetice,“ upozorňuje Večlová. Jak dodává, vědci na zvířatech stále provádějí kruté praktiky. „V laboratořích jsou živočichům například kapány chemické látky do očí, nanáší se jim na kůži či jsou přinucena je vdechovat,“ popisuje.

Oriflame testuje své výrobky ve třetích zemích

Kosmetické firmy se ale brání. Jednou z nich je švédská společnost Oriflame, která na webových stránkách uvádí, že na zvířatech nikdy netestovala. „Zkoušky provádíme na lidských dobrovolnících pod dohledem kvalifikovaného zdravotnického personálu,“ ujišt´uje PR manažerka české pobočky Oriflame Darja Krajcová.

Podnik sice v EU na zvířatech netestuje, své výrobky ale prodává do oblastí, ve kterých ověření zdravotní nezávadnosti výrobku na živočiších požadují. Jde například o Čínu, u které tamní předpisy nařizují kosmetické výrobky z dovozu takto speciálně otestovat. Na pokusech se tak firma prodejem výrobků podílí. „Musíme samozřejmě dodržovat zákony zemí, v nichž působíme. I když státům dodáváme kompletní bezpečností hodnocení, někteří z nich tato data neakceptují,“ vysvětluje Krajcová. Ze zásilky jsou tak některé produkty odejmuty právě proto, že podle čínské strany nebyly dodatečně testovány na zvířatech. 

Oriflame proto nemůže certifikát s králíkem, kvůli zemím jako je Čína, nikdy získat. „Jsme ale jejich obchodním partnerem, a máme tak možnost vyjednávat podmínky. Navíc podporujeme aktivity směřující ke změnám místních zákonů, které by třetí země přiblížily evropským regulacím,“ doufá Krajcová.

Ve stejné situaci se nacházejí prakticky všechny světové kosmetické značky. Také ony musejí kvůli čínským zákonům nechávat své výrobky přetestovávat na zvířatech. „V rámci respektování tamních nařízení musíme naše přípravky k dodatečnému testování na zvířatech poskytnout,“ píše na svých oficiálních webových stránkách například firma Avon.


Adéla Pexová
Adéla Pexová
Studentka třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Milovnice zvířat, která ráda cestuje a má zálibu v tetování.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.