Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Mladíci riskující s petardami kazí pověst profesionálním ohňostrojům, myslí si pyrotechnik

Oslavy Nového roku se blíží a s nimi také každoroční barevné ohňostroje na obloze. I když se podle prodejců zájem o rachejtle snižuje, uživatelé by neměli zapomínat na prevenci. „Nejdůležitější je, aby lidé kupovali nepoškozené produkty a u jejich odpalování přemýšleli,“ doporučuje pyrotechnik Martin Hopp. Jeho firma připravovala třeba ohňostroj pro slavnostní zakončení Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech.


Co byste poradil laikům, kteří si chtějí připravit vlastní ohňostroj?
Aby nakupovali produkty, které nejsou poškozené. Nejošklivější úrazy se stávají právě proto, že lidé odpalují poškozenou pyrotechniku, a k tomu nedodržují bezpečnou vzdálenost.

V mnoha obchodech, například v pražské tržnici Sapa, nabízejí každoročně běžným zákazníkům pyrotechniku typu F4, která je prodejná pouze tomu, kdo má osvědčení o odborné způsobilosti. Jak se dá takový produkt poznat?
Měl by být jasně označen a pokud není, poznáte to podle ceny. Jakmile kompakt (krabice s více ránami, pozn. red.) stojí přes dva tisíce korun, je to jakýsi signál, že produkt možná není určen pro běžného uživatele, který ho ale přesto muže sehnat v tržnicích a večerkách, aniž by měl povolení.

Právě v Sapě mi nabízeli kompakt za pět tisíc, jehož jednotlivé trubice měly průměr jako lidské lýtko. Jednalo se o typ F4?
Určitě ano. Přesně takový kompakt je často určen pro zájemce starší jednadvaceti let, kteří navíc mají speciální průkaz. V tržnicích prodejci většinou nezohledňují ani jedno a nebezpečné produkty prodávají i nezletilým.

Někteří kupují zakázanou pyrotechniku záměrně

Ohňostroj pro Prahu
V srpnu 2019 hlavní město oficiálně zrušilo novoroční ohňostroj a nahradilo ho videomappingem – světelnou projekcí na budovy. Hlavním důvodem zrušení bylo chránění zvířat před hlukem. Pyrotechnici, kteří novoroční ohňostroje připravovali, však chtějí tradici zachovat. Zájemci můžou přispívat libovolnou částkou na transparentní účet. Organizátoři do 28. prosince vybrali přes dvě stě tisíc korun, což je pouze pětina původně odhadované částky. Přesto se ohňostroj uskuteční 1. ledna v 18:00 na Vyšehradě.

Myslíte, že pravidelné policejní razie proti nekalému obchodu v Sapě pomáhají?
Nepomáhají, protože každý další rok vyjde na povrch, že tam tyto typy pyrotechniky stále běžným lidem prodávají. Abych problematiku uvedl na pravou míru, lidé nejsou hloupí. Nemyslím si, že zakázanou pyrotechniku lidé v Sapě kupují omylem, naopak pro ni chodí záměrně, protože se v běžných obchodech bez povolení sehnat nedá. Ještě horší je to, že sami prodejci většinou o těchto nebezpečných kompaktech nic neví, protože je pouze kupují a pak zase hned prodávají. Nemůžou tak zájemce ani poučit o případných rizicích.

Používání pyrotechniky vzbuzuje v posledních letech kontroverzi. Vedlo to například k tomu, že Praha zrušila tradiční novoroční ohňostroj. Jak se vyvíjí poptávka po zábavní pyrotechnice?
Řekl bych, že se mírně snižuje. Zde je potřeba rozlišit dva naprosté protipóly. Jsou lidé, kteří na Nový rok chtějí vidět na obloze krásné vizuální efekty, a tak nakupují kvalitní ověřenou pyrotechniku a u používání jsou naprosto obezřetní. Pak tu máme nezodpovědné a často opilé mladíky, kteří pyrotechniku nakoupí ve večerkách nebo v tržnicích a hází petardy ještě před Silvestrem. Vede to pak k rušení nočního klidu, nevoli pejskařů a v nejhorším k ošklivým úrazům. Veřejné mínění o zábavní pyrotechnice potom není zrovna pozitivní. Kvůli tomu musela Praha zrušit novoroční ohňostroj. Ten býval sice hlasitý, ale na rozdíl od petard z tržnice není pro lidi nebezpečný a dělají ho profesionálové.


Marek Veselý
Marek Veselý
Třetím rokem studuji Vyšší odbornou školu publicistiky v Praze. V Generaci20 působím čtvrtý semestr.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.