Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Mladí lidé bojují s češtinou. Velký vliv má i školní výuka

Češi ztrácejí schopnost se srozumitelně a spisovně vyjadřovat. Jedná se zejména o mladší generace, které zanedbávají čtení knih, mají malou slovní zásobu a většinou komunikují na sociálních sítích. Tam se na gramatiku nedbá vůbec. Podle některých studentů i odborníků může za pochroumaný vztah mladých k mateřskému jazyku také přístup učitelů ve školách či nudná forma vyučování.

Student managementu na Vysoké škole práva a podnikání v Praze Ondřej Miech (19) říká: „Je důležité naučit se gramatiku a psát spisovně, ale stejně tak je podstatné umět se dobře vyjadřovat i v situaci, kdy s někým mluvím.“ K tomu dodává, že češtinu má moc rád, ale její výuka ho nikdy nebavila. Podle studenta aplikační informatiky na Univerzitě v Hradci Králové Jakuba Havelky (19) je psaná čeština v současné podobě zbytečně komplikovaná. „Nedělá mi potíže mluvit, ale psát. Problém vidím v gramatice, která je podle mě zbytečně složitá. Často radši používám angličtinu, protože je lehčí a rychlejší,“ argumentuje Havelka.

Podobně se na situaci dívá Stanislav Štěpáník (37) z Katedry českého jazyka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. „Výuka by měla směřovat k rozvoji komunikačních dovedností, místo toho se ale až příliš času věnuje gramatice,“ říká Štěpáník a dovává: „Hodně záleží na jednotlivých učitelích a jejich přístupu.“ Často podle něj také dochází k tomu, že studenti mají češtinu spojenou s dlouhými diktáty, komplikovanými pravidly pravopisu a nezáživným výkladem látky.

Zásadní je vliv sociálních sítí

Učitelé a odborníci z Ústavu pro jazyk český se však shodují, že za současnou podobu češtiny, kterou mluví mladá generace, může do velké míry rychlý vývoj společnosti a technologií. To se mimo jiné projevuje častým přejímáním výrazů z cizích jazyků, zejména z angličtiny. Hodně frekventované je například slovo „chill“ (klid, relax) nebo zkratka „omg“ (z angl. „oh my god“ – ach můj bože, pozn. redakce).

Podle korektora a učitele Jarmila Vepřeka (31) mají na stavu současné češtiny velký podíl sociální sítě, na kterých vládne naprostá volnost. „Lidé se nezabývají užíváním interpunkce a diakritiky. Naopak zde dochází k nadužívání různých zkratek nebo výrazů přejatých z angličtiny,“ dodává Vepřek. Lidé se podle něj jazykovou kulturou příliš nezabývají. „Působením internetu jsou mnohem více na očích oblasti neformální komunikace a pro tu je běžná nespisovná čeština,“ říká Vepřek. Zároveň však upozorňuje, že se takový problém netýká pouze mladých. S tím souhlasí i publicista a překladatel Alexander Tomský (72), který si myslí, že dochází k úpadku komunikačních schopností a spisovné mluvy.

Vytrácí se zájem o literaturu

Ze zjištění České školní inspekce vyplývá, že studentům středních škol chybí schopnost kritického uvažování nad psaným textem. Nedokáží z něj vyvodit jakékoliv závěry či obecně platná tvrzení. S tím souvisí snižující se zájem o literaturu, který se projevuje na dramatickém úbytku slovní zásoby. To vše má značný vliv na vyjadřovací schopnosti a člověk poté těžko hledá ke slovům synonyma. Proto má tendenci se více uchylovat k různým zkratkám nebo přejatým výrazům z cizích jazyků. Podle učitele Jiřího Kostečky (63) tento problém začal společně s rychlým nástupem technologií. „Čas, který dříve studenti museli trávit četbou, současná mladá generace věnuje audio a video obsahu, což nijak nerozvíjí komunikační schopnosti,“ dodává Kostečka.

Jarmil Vepřek má pro absenci kritického uvažování u studentů své vysvětlení: „Mladí přijímají menší množství náročných informací než dříve.“  Podle něj se v současné rychlé a zkratkovité době k mladým lidem z médií dostávají jen takové zprávy, u kterých se nemusí zamýšlet a hledat souvislosti. „Když studenty ani ve škole nikdo nezaujme při předávání složitějších sdělení, nenaučí se s nimi pracovat,“ říká Vepřek, kterého na druhou stranu těší ohlas mladých na sociálních sítích u jeho příspěvků věnovaným češtině a literatuře. „Vidím na tomto procesu, že mládež může bavit dokonce i větný rozbor, když není vysvětlován chladně a bez emocí,“ poukazuje Vepřek.


Jakub Sekyra
Jakub Sekyra
Jsem student druhého ročníku na Vyšší odborné škole publicistiky, miluju fotbal, pořád řeším politiku a rád hraju karty u pivka.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.