Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Mezinárodní soutěž Stanislav Libenský award: české sklo má ve světě stále dobrý zvuk

Celosvětová sklářská soutěž je určená studentům umění, kteří ve své absolventské práci pracují se sklem. Originalitu nové generace umělců pak může ocenit i veřejnost - vybraných třicet nejlepších svá díla představuje na výstavě, která nyní probíhá v pražské galerii DOX. Přístupná do 20. listopadu 2017.

V pražské galerii DOX jsou aktuálně k vidění díla mladých umělců z celého světa. Je zjevné, že sklo jako výtvarný materiál jejich fantazii přeje. „Inspirovala jsem se především pouličním uměním, graffiti, které bylo namalované na šedém betonu a také konstrukcí horské dráhy,“ vysvětluje nad svým dílem Gabriela Osiniaková, soutěžící z Polska.  

V soutěži o nejlepší sklářské dílo zvítězil ale Čech Martin Opl. Absolvent brněnské Univerzity Jana Evangelisty Purkyně jej představuje tak, že je „založeno na polarizaci a odrazu světla“, nazval jej Viditelné a neviditelné. „Ve sklářském umění vnímám tuto cenu jako jednu z nejprestižnějších. Je to obrovský impuls do další tvorby,“ říká Opl. První cenou je třítýdenní pobyt ve vyhlášené sklářské škole Pilchuck Glass School v USA. 

Fascinující práce

Soutěž je pojmenovaná po českém skláři Stanislavu Libenském, uznávaném umělci a pedagogovi. Se svou manželkou Jaroslavou Brychtovou se proslavili svými díly po celém světe. Svou galerii mají ve sklářském městě – Železném Brodě. „Měla jsem šanci navštívit jejich galerii osobně. Před tím jsem viděla jejich práci pouze v katalozích nebo na internetu. Bylo fascinující, vidět jejich práci na vlastní oči,“ říká Baiba Dzeniteová, soutěžící z Lotyšska.

Odborná porota, která exponáty hodnotila, se skládala z českých a zahraničních umělců. Mezi ně patří také Jaroslav Polanecký, pedagog a teoretik užitého umění a designu. „Množství kvalitních děl, která postoupila do finále, bylo velké a jejich kvalita vysoká a vyrovnaná. Jednání poroty tak bylo náročné a výsledky vzešly z intenzivní diskuze,“ říká Polanecký.

Kvalitu exponátů si pochvalují i sami soutěžící. „V závislosti na národnosti a ateliéru, ze kterého umělec je, šlo jasně vidět, jak se různí přístupy ke sklu,“ říká Soňa Dermeková, další absolventka univerzity Jana Evangelisty Purkyně a autorka jednoho z děl.

Sklo jako fenomén

Podle Polaneckého je české sklo ve světě stále populární. „České sklářství vnímáno je pojem. V málokteré zemi na světě je taková koncentrace sklářských firem všeho druhu a velikosti,“ říká.

českým sklem mají zkušenosti také zahraniční umělci, kteří se soutěže zúčastnili: „Mám ráda tradici sklakterou je Česká republika proslulá. Můj první výlet do Nového Boru a do Prahy před třemi roky mě inspiroval začít se více soustředit na techniku foukaného skla,“ říká Dzeniteová. „České sklo je úžasným materiálemse kterým mělo mnoho z nás možnost pracovat, doplňuje Osiniaková.

České sklářské tradici pomohla v minulosti zejména  horská území se zásobami materiálu nutného k výrobě skla – hlavně křemene a vápence. Důležité zde byly také lesy a bukové dřevo, kterým se topilo v hutích. Čeští skláři svou techniku zpracování skla dlouho zdokonalovali a díky tomu je české sklo na tak dobré úrovni.

Kristýna Pátková
Kristýna Pátková
Na Vyšší odborné škole publicistiky studuji druhým rokem. V redakci Generace20 jsem první semestr a píši v kulturní rubrice. Kromě psaní patří mezi mé zájmy také čtení, hlavně klasické literatury, výtvarné umění a hudba.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.