Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Mediální gramotnost středoškoláků je nízká. Často v ní tápou i učitelé

Přibližně každý druhý středoškolák se dokáže orientovat v mediálním světě. I když v současné době vládne internet a sociální sítě, mediální výuka na školách zaostává a učitelé ji většinou zařazují do jiných předmětů. Kantoři bez předchozího mediálního vzdělání se poté na své hodiny většinou připravují z výukových kurzů a online materiálů na internetu.

Před dvěma lety začal Tomáš Sládek (36), pedagog tělocviku a občanské výchovy, vyučovat na gymnáziu v Hořovicích mediální výchovu, přibral si jí k tělocviku a občanské výchově. „Když jsme na škole začali aktualizovat vzdělávací program, tak jsme s kolegou usoudili, že bychom měli nějaký mediální předmět otevřít,“ popisuje Sládek. V Hořovicích nakonec otevřeli dva. Jeden se specializuje na vytváření mediálního obsahu a výuku moderních technologií, ten druhý je zaměřený čistě na práci s informacemi a orientaci v mediálním světě.

Důležité je znát vlastníka

Pro učitele bez předchozího specializovaného vzdělání je důležité zejména to, kde berou materiály k výuce a kolik času jsou ochotni věnovat samostudiu. Možností k doučení mají několik. Například Ministerstvo školství (MŠMT) vydalo publikaci K integraci mediální výchovy a spravuje metodický portál pro učitele. Další zdroj je projekt organizace Člověk v tísni nazvaný Jeden svět na školách (JSNS). Ten používá i Tomáš Sládek, konkrétně publikaci Být v obraze, na které se podílel například člen katedry mediálních studií Fakulty sociálních věd UK Tomáš Trampota. „Líbí se mi celkový koncept. Mají kvalitní videa a materiály pro učitele, které pořád aktualizují,“ dodává Sládek. 

Mediální výchova se ale na školách ještě moc neučí, i proto mediální gramotnost žáků není vysoká. Tři na sobě nezávislé průzkumy z roku 2019 od JSNS, MŠMT a výzkumné agentury STEM/MARK ukázaly, že přibližně 40 % žáků neumí pracovat s informacemi a nedokáže se orientovat v mediální krajině. Například více než polovina studentů středních škol zařazuje soukromá rádia a televize mezi veřejnoprávní a stejné procento si myslí, že Česká tisková kancelář je majetkem státu nebo nějakého soukromníka. „Mapě vlastníků českých medií se snažím během svých hodin dostatečně věnovat. Podle mě je to jedno z hlavních kritérií, podle kterého se člověk může v mediálním světě orientovat,“ říká Tomáš Sládek, a dodává, že žáci, kteří se cíleně přihlašují na jeho semináře, se v médiích docela vyznají a mnoho věcí vědí už sami. „Gymnazisté dopadli v průměru lépe, než ostatní školáci. Přesto nejsou celkové výsledky výzkumů nijak pozitivní. Proto se snažíme, prostřednictvím online materiálů i přednášek nebo workshopů, vzdělávat žáky i učitele,“ dodává Kateřina Šafářová z JSNS, která má na starosti mediální vzdělávání.

Dalších deset let stejná písnička

V současném světě, kterému vládnou sociální sítě a internet, je především důležité, aby lidé dokázali rozpoznat pravdivé zprávy od těch lživých, takzvaných fake news. Ve výzkumu od JSNS vyšlo například najevo, že podle třetiny studentů píší tiskové zprávy novináři z regionálních deníků. Při určování, jestli je důvěryhodnější web Aktuálně.cz nebo dezinformační server ceskoaktualne.cz, se žáci rozdělili přesně napůl. „Je důležité, aby žáci uměli rozeznat hoaxy a uměli si každou informaci ověřit. S tím úzce souvisí celková internetová gramotnost a bezpečnost, která by se měla učit společně s mediální výchovou,“ říká bývalá novinářka a učitelka mediální výchovy na střední škole v Litoměřicích Lucie Folbergerová (31).  

I když vývoj moderních technologií a internetu jde kupředu, příslušná výuka na školách, která je od roku 2007 stejná, by se podle ministerstva neměla změnit až do roku 2030. „Jedná se pouze o průřezové téma, takže školy nemusejí mediální výchovu vyučovat jako samostatný předmět. Mohou ji začlenit například do základů společenských věd nebo do českého jazyka,“ vysvětluje mluvčí MŠMT Aneta Lednová a dodává, že ministerstvo momentálně pracuje na nových rámcových programech, které budou vycházet ze strategie vzdělávání 2030+. „Mediální výchova je v současné době důležitou součástí vzdělávaní, takže by si podle mě zasloužila na každé škole samostatný předmět,“ konstatuje Sládek, se kterým souhlasí i Folbergerová.


Jiří Lizec
Jiří Lizec
Jsem studentem třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky v Praze (VOŠP). Od dětství se zajímám o všechno, co se týká sportu. Závodně jsem plaval a dělal moderní pětiboj. V současnosti hraji rekreačně florbal a fotbal.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.