Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Lidé herní byznys stále podceňují, vydělává ale třikrát víc než filmový, říká designér Kingdom Come

Podle herního designéra Petra Pekaře by mnoho lidí překvapilo, jak moc se výroba videoher podobá točení filmů. Herní byznys přitom už před patnácti lety začal vydělávat víc než ten filmový, řekl vývojář na on-line semináři Vyšší odborné školy publicistiky. Pekař pracuje v českém studiu Warhorse, kde má na starost tak zvané cut-scény, což jsou filmové předěly rozdělující jednotlivé úkoly.
Cut-scény
Česky se jim říká filmečky. Jde o krátká, nebo středně dlouhá videa, která rozdělují jednotlivé úkoly hry. Během nich hráč neovládá svou postavu, ale pouze se na cut-scénu kouká jako divák. Funkce takových filmečků spočívá ve vyprávění příběhu a posouvání děje hry. V moderních hrách se tvorba cut-scén podobá natáčení opravdových filmů. Využívá se technologie pro záznam pohybu (motion capture), při níž profesionální herci s referenčními body na těle hrají ve speciálních místnostech scény, které pak designéři postupně upravují a převádějí do herního prostředí. Lidé zodpovídající ve studiích za tvorbu cut-scén tak připomínají spíš filmové tvůrce než herní designéry.

Při výrobě moderních videoher nezáleží jen na programátorské, grafické a animátorské práci. Stejně důležití jsou scenáristé, střihači, zvukaři, ale i opravdoví herci a dabéři. Petr Pekař a další herní vývojáři si uvědomují, že hráči u nových akčních titulů touží po kvalitním příběhu hry stejně jako po zábavné hratelnosti.

Jedním z prvních herních designérů na světě, který si plně uvědomil potenciál cut-scén (podrobněji viz infobox) ve hrách, je spoluzakladatel a současný kreativní ředitel Warhorse Daniel Vávra (45). Ten během vývoje dnes už legendární první Mafie často slýchal od kolegů, že hráči chtějí hlavně hrát, a ne se koukat na filmečky mezi úkoly. Jenže když v roce 2002 Mafia vyšla, ukázalo se, že příběhový koncept na hráče zapůsobil a malé české studio začala postupně napodobovat konkurence z celého světa.

Podle fanouška první Mafie Tomáše Boroty (23) byl právě filmový příběh jedním z prvků, kterým se český titul odlišoval od ostatních her z počátku 21. století. „K hernímu zážitku výrazně přispěly cut-scény obsahující dodnes nezapomenutelné hlášky,“ dodává.

Česká studia jsou celosvětového formátu

V Česku je v současnosti zhruba 80 herních studií. Z toho pět největších, mezi něž patří například Warhorse (autor hry Kingdom Come: Deliverance) nebo 2K Czech (autor her Mafia II, Mafia III), se řadí do světové špičky a zaměstnává stovky menších studií po celém světě. „České hry na rozdíl od českých filmů vycházejí většinou v angličtině, proto mají potenciál dobýt svět,“ říká Pekař.

Právě české středověké hře Kingdom Come z roku 2018 se povedlo dostat do celého světa a prodalo se jí několik milionů kopií. Díky světovému úspěchu hry se z výše zmíněného Daniela Vávry stal milionář. „Už před patnácti lety začal herní byznys celosvětově vydělávat víc peněz než ten filmový. Dnes to je zhruba třikrát tolik, ale média se mu stejně tolik nevěnují a podceňují ho,“ uvádí Pekař. Herní designér, který má vystudovanou Filmovou akademii Miroslava Ondříčka v Písku, však připouští, že za velký nárůst příjmů může částečně i koronavirová pandemie, která na rozdíl od jiných ekonomických odvětví tomu videohernímu pomohla.

Kingdom Come jako dva celovečerní filmy

Oproti Vávrovi, který se věnuje především psaní scénářů, zodpovídá Pekař ve Warhorse za cut-scény. Hned po škole se dostal do studia 2K Czech, kde se podílel na třetím pokračovaní Mafie. I když byla hra kritiky i fanoušky přijata negativně, alespoň filmečky mezi akcemi recenzenti chválili. Nakonec Pekař stejně jako Vávra z 2K Czech odešel do Warhorse.

Ukázalo se, že se mu zkušenosti z tvorby Mafie III na novém pracovišti hodily. „Ve hře Kingdom Come: Deliverance jsou celkově čtyři hodiny cut-scén, což je víc než dva celovečerní filmy dohromady. Už jenom to natáčení dá strašné práce,“ dodává. Herní byznys v Česku vzkvétá, i proto studio Warhorse shání stále nové šikovné lidi z technických i uměleckých oborů.


Marek Veselý
Marek Veselý
Třetím rokem studuji Vyšší odbornou školu publicistiky v Praze. V Generaci20 působím čtvrtý semestr.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.