Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Kuřáci mají jasno: Od nikotinu je nechutné obrázky na krabičkách neodradí

Od září tohoto roku se výrazně změnila podoba cigaretových krabiček. Česká republika se tak přidala k několika evropským zemím, které se tímto krokem snaží odradit kuřáky od kouření. Ministerstvo zemědělství vybralo 42 fotografií, které budou každý rok obměňovány. Na obrázcích lze vidět například otevřenou ránu po operaci rakoviny plic, díru v krku či poškozené dásně. Většina kuřáků se ale shoduje, že je nová vizuální podoba od jejich závislosti na nikotinu neodradí.

Na vlastní oči se nyní kuřáci mohou přesvědčit, co jim může způsobit užívání cigaret. Dvacátým květnem roku 2016 totiž z povinnosti určené Evropskou unií vstoupilo v platnost nařízení, díky kterému jsou nyní v ČR na cigaretových krabičkách odstrašující fotografie, které mají kuřáky od nikotinu odradit. K vidění je na obalech například otevřená rána po rakovině plic, ucpané tepny či dokonce muž v rakvi, u kterého stojí smutná manželka s dítětem.

Mnoho lidí však sdílí názor, že je tyto fotografie od kouření neodradí. Jejich návyk na nikotin je totiž příliš silný. Jedním z nich je i Dominik Zayml (23), který kouří zhruba osm let. Podle něj může obrázek na krabičce „zážitek“ z cigarety zhoršit, nedonutí ale člověka závislého na nikotinu s kouřením přestat. Obává se však toho, že nové zavedení naopak podpoří ještě více marketing okolo cigaret: „Myslím si, že se výrobci rychle chytí příležitosti a v obchodech se začnou objevovat ve větším rozsahu tabatěrky a jiné obaly, do kterých si lidi cigarety přendají,“ konstatuje.

A že se tak pomalu děje, dokazuje fakt, že některé tabákové firmy nyní přidávají zdarma ke krabičce navíc železné obaly v různých barevných provedeních. Podle trafikantky Evy Malé (44) na obrázky reagují negativně především ženy: „Když do trafiky přišly nově cigarety s těmi nechutnými obrázky, nejvíce se ozývaly nesouhlasně dámy a ptaly se, jestli to je napořád,“ říká a domnívá se, že fotografie jsou tak cílené především na ně. I Malá byla kuřačkou celých patnáct let. Ji samotnou ale od kouření definitivně odradilo až těhotenství. Na obrázky si podle ní lidé rychle zvyknou a nebudou je vnímat. Stalo se tak již kdysi, a to s varujícími nápisy od ministerstva zdravotnictví.

Lidé si zvyknou

Další z kuřáků je i studentka Kristýna Růzhová (22), která kouří sedm let. Fotografie se jí nelíbí, ale ke skončení ji nepřimějí: „Z obrázků nejsem nadšená, samozřejmě na mě pozitivním dojmem nepůsobí. S kouřením ale přestanu asi až tehdy, pokud se mě něco podobného bude skutečně týkat. Ne jen pod hrozbou, jako je tomu tady.“ Potvrzuje tím tak i výpověď trafikantky Malé a říká, že podobný názor sdílí i kuřáci v jejím okolí. Podle Růzhové se také po tak krátké době od zavedení nedá odhadovat, zda opatření bude mít pozitivní vliv a opravdu klesne počet lidí, kteří kouří. Analýza Evropské unie však odhaduje, že by počet kuřáků měl klesnout až o dvě procenta.

I přes mnoho lidí, kteří se své závislosti nevzdají, se najdou výjimky, pro které už byly obrázky na cigaretách příliš. Jednou z nich je Gabriela Fialová (65), která se snažila přestat kouřit již několik let. „Už jsem z toho ani neměla potěšení, ale jako obět´ své závislosti jsem nedokázala přestat. S příchodem odstrašujících obrázků se to ve mně už ale definitivně zlomilo. Byla to poslední kapka k mému odhodlání přestat a musím zaklepat, že se zatím daří,“ konstatuje. Zda se ale najde takových lidí více, ukáže až čas a průzkumy na konci tohoto roku.


Tereza Pořízková
Tereza Pořízková
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Mezi mé koníčky patří především sport, psaní, navštěvování kultury, tanec a cestování. Mám ráda přírodu a využívám ji jak k relaxu tak k zimním či letním sportům, jako jsou například jízda na kole, či lyžování.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.