Krize nám pomohla získat nové předplatitele, říká šéfredaktor deníku Echo24 Dalibor Balšínek
Jak se podle vás média vypořádala s informováním o koronaviru?
Řekl bych, že nepřispěla k panice a strachu více než politici a o situaci celkem dobře informovala. Stejně, jako všichni ostatní, ani média nebyla na pandemii připravená. Byla to zcela ojedinělá situace.
A jak situaci zvládá internetový deník Echo24?
V období krize jsme spíše skeptičtější, racionálnější a nepodléháme emocím. Po celou dobu prosazujeme návrat k normálnímu životu. Razíme heslo, že léčba nesmí být horší než nemoc. Zatím se to ukazuje jako správný postoj.
Jak deník zasáhla koronavirová krize?
Čtenost Echa vzrostla ve stejné míře jako ostatním médiím, v rozmezí o 100 až 200 procent. Dostali se k nám lidé, kteří nás nikdy nečetli. Zaznamenali jsme velký nárůst předplatitelů, který v dubnu vzrostl o 103 procenta. Největší nárůst byl právě u Echo Prime. U tištěného týdeníku Echo pak ze začátku pandemie spadl prodej na stánku o pět procent. Poslední čísla ale ukazují, že se prodej dorovnal zpět. U čtenářů jsme tedy jednoznačně posílili.
Co podle vás nárůst předplatitelů zapříčinil?
Přinášeli jsme hodně rozhovorů. Byli jsme jedni z prvních, kteří mluvili s biochemikem Janem Konvalinkou, který testuje promoření obyvatel koronavirem. Rozhovor s biologem Stanislavem Komárkem převzala i zahraniční média. Důležitý byl i výstup imunologa Karla Drbala. Všechny články byly ale zdarma jen z části a zbytek byl odemčený jen pro předplatitele, čímž jsme získali více platících čtenářů.
Jsou profese, kde potřebujete blízký kontakt s kolegou
Aktuálně pracuje celá vaše redakce z domova. Jak to probíhá?
Rozdělili jsme se do tří video skupin – deník Echo24, týdeník Echo a marketing a obchod. To se ukázalo jako mimořádně efektivní způsob práce. Kvůli karanténě nikdo nemůže chodit na dlouhé obědy a zbytečné schůzky. Všichni kolegové byly výkonnější než za standardních okolností. Na druhou stranu práce z domova může fungovat jen nějaký čas. Jsou profese, kde potřebujete mít osobní kontakt s kolegou, obzvlášt´ to platí v případě internetového deníku. Pohromadě v jedné redakci si lidé informace předávají rychleji a jednodušeji.
Nastalo i u vás propouštění zaměstnanců?
Zatím ne. A to z důvodu, že je nyní Echo mimořádně úspěšné v nárůstu čtenářů. Nemusím proto škrtat v rozpočtu. Nepřišlo by mi fér strhávat lidem deset nebo patnáct procent z platu v situaci, kdy pracují víc než za běžných okolností. Pokud nemám na platy zaměstnanců, je na mně, abych sehnal peníze.
Kupovat si každé ráno noviny už není potřebné
Myslíte, že by mohla některá tištěná média úplně skončit?
Řekl bych, že tištěné deníky budou pandemií zasaženy mnohem více než třeba týdeníky. Ukazuje se, že kupovat si každé ráno noviny, není tolik potřebné. O aktuálním dění se lidé dozvědí na internetových serverech, nikoliv z novin. Jiná situace je v případě týdeníků, které přinášejí analytické texty a obecně by měly být nadčasové.
A jaké následky podle vás bude mít krize na celý mediální trh?
Těžko říct. Dopady na celou ekonomiku ještě neznáme. Spoustu věcí se významně změní, ale jak a v jakém dosahu nedokáže nikdo odhadnout. Jaromír Soukup změnil dočasně tištěný magazín Týden na měsíčník a deník Lidové noviny hledá nového vlastníka. Řada majitelů z mého okolí zvažuje, zda budou držet při životě některé jejich vysoce ztrátové projekty. Myslím ale, že Echu krize v mnoha ohledech pomohla a upevnilo si reputaci racionálního média.