Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Mladí dnes nemají pohodlnou cestu ke kouření tak, jako tomu bylo dříve. Zdroj: Pixabay

Kouření už pro studenty není in. Berou ohled na zdraví i na peněženku

Počet kuřáků v České republice klesá. Důvodem může být zákaz kouření v restauracích a hospodách i stále rostoucí spotřební daň a s tím i cena cigaret. Tato opatření mají podle oficiálních statistik vliv především na mladé. Někteří z nich svou spotřebu cigaret omezili, nebo kouření zcela zanechali.

„Začal jsem kouřit proto, že jsem byl frajer s koženou bundou a cigaretou. Teď už to pro mě není frajerství, ale závislost,” přiznává Jakub Vlášek (22), který nikotinu holduje pět let. Nyní už je pro něj kvůli závislosti, podobně jako pro většinu kuřáků, těžké přestat. „Cigareta se pro mě stala rituálem. Do budoucna bych se tohoto zvyku chtěl ale zbavit,” vysvětluje Vlášek. 

Filip Matoušek (21), který kouřil čtyři roky, už svou poslední cigaretu típl. Jak doufá, definitivně. „To, že smrdím kouřem mi vadilo od začátku. Později jsem ale začal pocit´ovat i to, že mi cigarety lezou do peněz. Krabičky mě měsíčně vyšly na šest stovek,” vzpomíná Matoušek. Ani to ho ale původně od kouření neodradilo. Přestat kouřit ho přiměl až protikuřácký zákon, který začal v Česku platit před dvěma lety. „Už jsem nemohl kouřit v hospodách a tak jsem přešel na elektronickou cigaretu. To byl první krůček k tomu, abych přestal úplně. A dnes jsem za to moc rád,” dodává nyní už nekuřák Matoušek.

Cigarety za vysokou daň

Klesající počet kuřáků mezi mladistvými potvrzují data Státního zdravotního ústavu. V roce 2017 a 2018 se snížil počet kuřáků v této skupině v České republice o 13 procent. Snížení zájmu o cigarety vnímá také Viktor Mravčík, vedoucího Národního monitorovacího střediska pro drogy a závislosti. „Pro studenty už není kouření tak přitažlivé, jak tomu bylo dříve,” konstatuje Mravčík. Podle něj tomu napomohlo také zvýšení spotřební daně. „Čím vyšší cena, tím nižší spotřeba. Zvýšení cen doporučují odborné a mezinárodní zdravotní organizace jako nejúčinnější opatření,” vysvětluje Mravčík pro Generaci 20. 

Na cenu bere ohled i občasná, ale aktivní kuřačka Kateřina Tučková (22). Ta má nutkání si cigaretu zapálit vždy, když je ve společnosti dalších kuřáků. „Kolik krabička stojí, je pro mě důležitým aspektem při rozhodování, zda si cigaretu dám, nebo ne,” říká Tučková a přiznává, že kvůli vysoké ceně kouření omezila. „Finančně mě sice rodiče podporují ale značnou část životních nákladů si platím sama. Uvědomuji si, že za cenu krabičky bych mohla mít plnohodnotný oběd,” popisuje. 

Pasivní kouření je také kouření

Od 31. května 2017, v den, který je Světovou zdravotnickou organizací vyhlášen za Světový den bez tabáku, začal v Česku platit nejnovější protikuřácký zákon. Díky tomu si mohou oddechnout hlavně ti, kteří sice cigarety nekouřili, ale pasivnímu kouření se nevyhnuli. Jednou z nich je striktní nekuřačka Valerie Zbrožková (21). „Je to pro mě vysvobození. Jsem ráda, že zplodiny z cigaret nemusím vdechovat. Když ještě zákon nebyl, raději jsem zůstávala doma a sledovala seriály, než abych seděla v zakouřené restauraci,” vzpomíná Zbrožková. Pasivní kouření může mít stejné následky jako to aktivní. Z dat Národní stránky pro podporu odvykání kouření vyplývá, že celosvětově na následky kouření umře ročně šest milionů kuřáků. Z nichž cca 600 tisíc lidí dýchalo zplodiny pasivně. 

Vývoj cen cigaret za posledních deset let, uvedeno v Kč
2019 2014 2009
Camel 100 87 79
Marlboro 106 89 81
Lucky Strike 100 82 77
Davidoff 106 86 79


Denisa Korityáková
Denisa Korityáková
Třetím rokem studuji Vyšší odbornou školu publicistiky, v redakci Generace20 působím rokem druhým. Kromě sepisování článků, pobíhání v terénu a mého pracovního nasazení jsem také kavárenský povaleč, který má rád víno.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.